Povodom nadolazećih lokalnih izbora Udruga Sindikat biciklista po prvi je puta u Hrvatskoj na nacionalnoj razini provela istraživanje među kandidatkinjama i kandidatima za gradonačelnike 16 najvećih hrvatskih gradova o biciklističkim pitanjima. Kroz odgovore kandidata na osam tematskih cjelina, cilj istraživanja Sindikata biciklista bio je ukazati na značaj koji biciklistički prijevoz ima u programima kandidata za pozicije gradonačelnika naših najvećih gradova.
“Pitanje planiranja održivog prometa nameće se kao jedno od ključnih političkih pitanja za lokalne zajednice. Kao takvo je značajno velikom broju birača, a mi smo ovom anketom obuhvatili kandidate u gradovima u kojima sve zajedno živi oko 1,8 milijuna stanovnika Hrvatske”, ističe sociologinja Olgica Klepač iz Sindikata biciklista.
Od 114 113 kandidata za gradonačelnike ili njihove zamjenike, pristiglo je 40-ak odgovora kojima su kandidati iskazali svoje viđenje trenutnog i budućeg stanja razvoja biciklističkog prometa u svojim gradovima. Kandidati su prezentirali svoje stavove i planove za donošenje lokalne strategije razvoja biciklističkog prometa, unapređenje i širenje sustava javnih bicikala, prioritetne lokalne investicije za biciklističku infrastrukturu u idućem mandatu i tome slično.
“Istraživanje između ostalog propitkuje otvorenost za suradnju s građanima, i spremnost političara na participaciju građana u donošenju odluka, budući da kao udruga civilnog društva taj princip snažno zagovaramo. Nažalost, kod više od 60% kandidata negativan odgovor na to pitanje smo dobili samim izostankom odaziva”, ističe Klepač.
Duž Jadranske obale odaziv kandidata varira od potpunog ignoriranja do entuzijastičnih odgovora. “Iznenadilo nas je da Zadar, koji svojim geografskim položajem i dostupnošću EU sredstava za razvoj cikloturizma ima puno veći potencijal od mnogih drugih gradova koje smo u istraživanju kontaktirali, jedini od 16 gradova ima postpuni izostanak reakcija kandidata za gradonačelinka na naš upitnik”, napominje Goran Lampelj, inženjer prometa i jedan od suvoditelja istraživanja.
“U drugim obalnim gradovima situacija nije toliko crna. Možemo kao pozitivno istaknuti da u svima njima, kao što su Pula, Rijeka, Šibenik, Split i Dubrovnik postoje bar neki kandidati koji prepoznaju veliku perspektivu cikloturizma i prednosti bicikla kao lokalnog prijevoznog sredstva za rješavanje prometnih gužvi, pa su ga barem u nekoj mjeri uvrstili kao dio svoje lokalne politike”, dodaje Lampelj.
Po odazivu kandidata ipak prednjači sjeverozapadna Hrvatska. “Relativno najveći odaziv pristigao je iz Varaždina (70%), Velike Gorice (57%) i Zagreba (50%), gradova kojima se u iduće četiri godine očito smiješi biciklistička renesansa! Naime, većina najjačih kandidata i vjerojatni budući gradonačelnici i vijećnici pokazuju velik interes za ovu temu. Izgleda da više nije pitanje tko će uopće, nego tko će više u iduće četiri godine napraviti na unaprijeđenju uvjeta za bicikliste”, ističe Klepač.
Neočekivano slab je odaziv u središnjem i istočnom dijelu države. “Karlovac, Sisak, Bjelovar, Slavonski Brod, Vinkovci, Osijek, Vukovar imaju svi od jednog do nekoliko kandidata koji su se odazvali na anketu i ponudili biračima svoje biciklističke programe. Veseli nas da su među njima i imena koja se spominju kao izgledni budući gradonačelnici tih gradova. To znači da će se razvoj biciklističkog prometa nastaviti i tamo, a mi ćemo iskustvima, savjetima i vezama pomagati svima koji za to budu imali interesa”, naglašava Lampelj.
“Ogromnom i sve većem broju građana koji odabiru bicikl kao prijevozno sredstvo, smišljanje lokalne prometne politike uvelike utječe na svakodnevicu. Zahvaljujemo svim kandidatima koji su odgovorili na naš upitnik i pozivamo građane da na stranici www.sindikatbiciklista.hr provjere pune odgovore kandidata u svom gradu i procijene tko im želi stati na put, a tko utabati nove staze” zaključuje Olgica Klepač iz Sindikata biciklista.
S obzirom na to da su u gužvi završnice kampanje neki kandidati možda previdjeli naše upite, pozivamo ih da se svejedno jave sa svojim odgovorima i sve ćemo ih uvrstiti na naše stranice. “Vjerujemo da će odgovori ili njihov izostanak pomoći neodlučnim biciklistima u donošenju odluke kome dati svoj glas. Uz to, predstavljeni programi će Sindikatu biciklista poslužiti kao dobra osnova za praćenje provođenja mjera održive urbane mobilnosti i bicikliranja u navedenim gradovima najavljenih od kandidata”, poručuju iz Sindikata biciklista.
Detaljni odgovori kandidata iz svakog grada, zaprimljeni zaključno sa srijedom 17. svibnja 2017. u 23:59, te nadopunjeni naknadno pristiglim odgovorima, dostupni su klikom na imena gradova u sljedećoj tablici:
Grad | Broj službenih kandidat-kinja za mjesto gradonačelnika | Postotak odaziva službenih kandidat-kinjaa | Odazvali se na upit | Broj službenih kandidat-kinja koji-e su odgovorili na anketu |
Bjelovar | 6 | 17% | Dario Hrebak | 1 |
Dubrovnik | 7 | 57% | Maro Kristić, Mato Franković, Terezina Orlić, Vido Bogdanović | 4 |
Karlovac | 6 | 33% (50%) | Davor Bartolac, Nikola Badovinac, (Davorin Andrijašević*) | 2+1 |
Osijek | 9 | 22% | Anto Đapić, Ivan Vrkić, (Ivana Šojat**) | 2 |
Pula | 5 | 60% | Boris Miletić, Mauricio Licul, Mirko Jurkić | 3 |
Rijeka | 7 | 43% (57%) | Andrej Briščik, Danko Švorinić, Hrvoje Burić, (Vojko Obersnel*) | 3+1 |
Sisak | 9 | 22% | Kristina Ikić Baniček, Sabahudin Aba Gašić | 2 |
Slavonski Brod | 6 | 33% | Petar Bašić, Roberto Lujić | 2 |
Split | 9 | 33% | Andro Krstulović Opara, Goran Jugović, Marijana Puljak | 3 |
Šibenik | 8 | 13% | Josip Živković, (Iris Ukić Kotarac**) | 1 |
Varaždin | 7 | 71% | Alen Kišić, Damir Habijan, Ivan Čehok, Ladislav Ilčić, Natalija Martinčević | 5 |
Velika Gorica | 7 | 57% | Alan Šembera, Dražen Barišić, Karlo Milinković, Neven Karas | 4 |
Vinkovci | 6 | 33% | Darko Posarić, Marija Bekavac | 2 |
Vukovar | 4 | 25% | Mirjana Semenić Rutko | 1 |
Zadar | 9 | 0% | 0 | 0 |
Zagreb | 8 | 50% (63%) | Anka Mrak Taritaš, Milan Bandić, Sandra Švaljek, Tomislav Tomašević, (Ivan Lovrinović*) | 4+1 |
* Odgovori dostavljeni nakon spomenutog roka, kad je priopćenje medijima već bilo poslano. Naknadno su odgovori uvršteni u tablicu.
**Iako do trenutka objave izvještaja nisu dostavili odgovore na pitanja, odazvali su se na upitnik i obećali naknadne odgovore
Zahvaljujemo svim kandidatima na dostavljenim odgovorima. Pozivamo i sve ostale kandidate iz svih gradova da nam se jave sa svojim planovima, ali i pitanjima – sada ili bilo kada u budućnosti!