Na naš poziv da o svojim planovima i stavovima vezano za biciklistički promet na području Osijeka dobili smo odaziv u ime troje gradonačelničkih kandidata. Odgovore na pojedinačna pitanja dobili smo iz ureda gradonačelnika gospodina Ivana Vrkića. Od gospodina Ante Đapića smo dobili esejski odgovor koji ne prati strukturu pitanja te ga prenosimo iza ostalih pitanja. Gđa Ivana Šojat se ispričala te najavila svoje odgovore naknadno, iskazavši interes za teme koje se upitnikom ispituju, no njeni odgovori nisu stigli u vrijeme objave ukupnih rezultata. Objavit ćemo ih ako pristignu naknadno. U tablicu su ipak uvršteni i stavovi koje je mailom iznijela kandidatkinja Šojat, a koji su interpretirani kao odgovor na drugo pitanje.
Kandidat: ANTO ĐAPIĆ
Zamjenik kandidata: VEDRAN NOVOKMET
Zamjenik kandidata: VLADO JUKIĆ
DEMOKRATSKI SAVEZ NACIONALNE OBNOVE – DESNO
Kandidatkinja: IVANA ŠOJAT
Zamjenica kandidatkinje: SANDA PAŠULD
Zamjenik kandidatkinje: MILAN OPAČAK
HRVATSKA DEMOKRATSKA ZAJEDNICA – HDZ
Kandidat: IVAN VRKIĆ
Zamjenik kandidata: BORIS PILIŽOTA
Zamjenica kandidata: ŽANA GAMOŠ
KANDIDAT GRUPE BIRAČA
1. Postoji li u Osijeku strategija razvoja biciklističkog prometa? Planirate li ju razvijati i na koji način planirate osigurati njenu provedbu? Kojim prilagodbama lokalnih propisa namjeravate poticati razvoj biciklističkog i općenito održivog prometa?
VRKIĆ: U tijeku je izrada prometnog projekta usklađivanja postojećih biciklističkih staza sa važećim Pravilnikom o biciklističkoj infrastrukturi (Narodne novine br.28/16.) koji će, uključivo s prethodno već izrađenim prometnim Elaboratom obilježavanja biciklističkih staza i Master planom prometnog razvoja Grada Osijeka i Osječko-baranjske županije“ biti podlogom za izradu strategije razvoja biciklističkog prometa, a sve naravno nastavno na smjernice utvrđene Prostorno-prometnom studijom grada Osijeka sa širim okruženjem. U suradnji s nadležnim službama PU Osječko-baranjske konstantno se radi na povećanju sigurnosti biciklističkog prometa kako kroz edukaciju tako i kroz konkretne mjere na terenu.
ĐAPIĆ: Nije ponuđen odgovor.
2. Kako osobnim primjerom Vaši kandidati/kinje za pozicije gradonačelnika i dogradonačelnike podržavaju ideju bicikla kao prijevoznog sredstva?
VRKIĆ: Na području grada Osijeka trenutno ima 47 kilometara biciklističkih staza, a biciklistički promet nastoji se implementirati pri svakom planiranju i projektiranju novih infrastrukturnih građevina.
ŠOJAT: Razvoj biciklističke infrastrukture u Osijeku i osobno mi je u interesu, budući da sam biciklistica. Bicikl mi je jedino prijevozno sredstvo – automobil ne posjedujem, kao ni vozačku dozvolu. Jednako tako, i moja su djeca (njih troje) biciklisti, a kao ravničarski grad, Osijek ima sve predispozicije da se razvije u biciklističku oazu po uzoru na nizozemske gradove koje sam imala prilike posjetiti. Broj mojih obaveza i medijskih nastupa je toliki dam i ne ostavlja dovoljno vremena za odgovaranje na Vaša pitanja koja iziskuju precizne odgovore. Svakako ću Vam odgovoriti sljedećih tjedan dana.
ĐAPIĆ: Nije ponuđen odgovor.
3. Kako ćete unaprijediti transparentnost proračunskih prihoda i rashoda vezano za projekte cestovnog prometa i komunalnu infrastrukturu, na način da bude vidljivo ulaganje u svaki vid prometa? Imate li plan troškova per capita po vrsti prometa u koji se ulaže?
VRKIĆ: Grad Osijek konstantno iz godine u godinu povećava Proračunom predviđen iznos za Povećanje sigurnosti u prometa, pa sam time i povećanje sigurnosti biciklističkog prometa.
ĐAPIĆ: Nije ponuđen odgovor.
4. Kakva je sada modalna raspodjela prometa u Osijeku? Koja je vaša ciljana modalna raspodjela do kraja 2021.? Koji je udio biciklističkog prometa u toj raspodjeli? Kako ćete doći do željene raspodjele?
VRKIĆ: Master planom prometnog razvoja Grada Osijeka i Osječko-baranjske županije predviđa CI1-M1 Izgradnja intermodalnih terminala, mjesta integracije i stajališta u sustavu javnog gradskog i prigradsko i županijskog prijevoza. Do 2023. godine predviđena je nabavka novih vozila u javnom prijevozu u kojima će biti predviđeno mjesto za bicikle i osobe s invaliditetom radi se o 25 tramvaja i 30 autobusa. Također do 2023. godine predviđamo uvođenje sustava javnih bicikala i javnih električnih vozila koji će biti dio integriranog sustava javnog prijevoza. Za potrebe unaprijeđena javnog prijevoza predviđena je izgradnja minimalno dva parkirališta Park&Ride kao dio Intermodalne infrastrukture.
ĐAPIĆ: Nije ponuđen odgovor.
5. Nabrojite 5 projekata biciklističke prometne infrastrukture koje ćete implementirati kao prioritetne i rokove njihove provedbe.
VRKIĆ:
a) Nastavak izgradnje biciklističke staze u Vinkovačkoj od Centralnog groblja prema prigradskom naselju Brijest;
b) Nastavak izgradnje biciklističke staze u Ulici Sv. L. B. Mnadića od Južne obilaznice prema zapadu;
c) Nastavak izgradnje biciklističke u Ulici k. Trpimira od turbo kružnog toka prema sjeveru u sklopu rekonstrukcije križanja Divaltova-Trpimirova, Divaltova-Sjenjak-Drinska;
d) Izgradnja biciklističke staze u Ulici J. J. Strossmayera, nastavak
c) Postavljanje biciklističkih semafora na postojećim semaforiziranim križanjima preko kojih prelaze staze.
ĐAPIĆ: Nije ponuđen odgovor.
6. Kako planirate u svom mandatu razvijati sustav javnih bicikala u Osijeku? Hoće li i na koji način biti integriran s ostalom ponudom javnog prijevoza? Koliko je stanica potrebno za Osijek? Koje područje treba obuhvatiti mrežom stanica? Koliko proračunskih sredstava planirate za to uložiti?
VRKIĆ: Master plan prometnog razvoja Grada Osijeka i Osječko-baranjske županije dotiče se sustava javnih bicikla te je plan da se isto nominira kroz projekt EU fondova.
ĐAPIĆ: Nije ponuđen odgovor.
7. Kakvi su vaši planovi za povezivanje biciklističke infrastrukture Osijeka s okolnim naseljima?
VRKIĆ: Većina prigradskih naselje već je povezana biciklističkim stazama(Tenje, Višnjevca, spoj prema Bilju) a tijekom 2017. i 2018. planirano je povezivanje s prigradskim naseljem Brijest i Opčini Antunovac, pravcem prema Općini Čepin, te su u izradi od strane HC projekti rekonstrukcije državne ceste DC213 (Osijek-Sarvaš-Bijelo Brdo-GP Erdut) a koja će sadržavati biciklističku traku.
ĐAPIĆ: Nije ponuđen odgovor.
8. Kako planirate poboljšati sustav sudjelovanja građana i udruga u prostorno-prometnom planiranju i upravljanju prometom?
VRKIĆ: Kroz edukacije i konferencije biciklističkih udruga, nadležnih institucija i službi PU Osječko-baranjske
ĐAPIĆ: Nije ponuđen odgovor.
U nastavku iznosimo cjeloviti odgovor koji smo zaprimili od g. Đapića:
Zahvaljujemo Vam se što ste nam dali priliku da se osvrnemo i damo odgovore na planiranje održivog prometa koje je jedno od važnijih urbanih pitanja te je kao takvo značajno velikom broju naših sugrađana. U dosadašnjem radu naše stranke Demokratskog saveza nacionalne obnove značajnu je ulogu imalo, a što će biti i u buduće, zagovaranje održive urbane mobilnosti.
Osijek je grad s najviše biciklističkih staza u Hrvatskoj te Osijek s pravom može nositi titulu “grad bicikala”. Sa više od 40 kilometara biciklističkih staza i u izgradnji novih, naša je stranka DESNO prepoznala vrijednost i potrebu biciklističkih staza i svakako zdravu alternativu automobilima za vlastito zdravlje i rekreaciju. U najljepšem mogućem okruženju kroz osječke parkove, promenadu, obalu Drave, popularnu “Kopiku” biciklističke staze će Vas dovesti do gotovo svih dijelova našeg lijepog grada. Osijek se nalazi na međunarodnoj biciklističkoj ruti uz Dunav, na putu od Njemačke preko Austrije i Mađarske do Vojvodine, Rumunjske i Bugarske. Europska biciklistička ruta Euro Velo 6 od Atlanskog oceanado Crnog mora također prolazi kroz grad. Koristeći bicikl ne samo da ćete uštedjeti na gorivu za vaš automobil ili na prijevoznoj karti za tramvaj i autobus već ćete nešto dobro učiniti za svoje zdravlje, ali i za kvalitetu zraka u gradu. Imajući na umu da imate mogućnost izbora prijevoznog sredstva, primjerice za odlazak na posao. Okolicu Osijeka, posebice vinorodne krajeve Baranju sjeverno te Aljmaš, Erdut i Dalj istočno od grada, najzanimljivije je obići biciklom. Pošto je Osijek na Dunavskoj biciklističkoj ruti, preko Erduta i Dalja je najbolje zaputiti se dalje prema Vukovaru i Iloku. Osijek ćete vrlo lako proći doslovno „uzduž i poprijeko“ glavnim prometnicama i dravskom promenadom uz koje se nalaze i biciklističke staze. Kroz pojedine veće ulice (Županijska ulica i dio Ulice Hrvatske Republike) ne prolazi biciklistička staza, no postoje paralelni sigurni pravci s manje prometa. Parkiranje bicikla vrlo je lako jer se u cijelome gradu, uz javne institucije i trgovačke centre, nalaze prostori za parkiranje. Ukoliko krenete preko glavnog trga Ante Starčevića biciklističkom stazom uz secesijsku Europsku aveniju, uz gusti pojas parkova dostarog grada,barokne Tvrđe. Zatim prijeđite na lijevu obalu Drave mostom Dr. Franje Tuđmana te se uz Krunsku utvrdu zaputite na kupalište „ Copacabana“ odakle puca najljepši pogled na gradske znamenitosti. Prelaskom preko pješačkog visećeg mosta vratite se u Gornji grad. I na kraju, na manje važno, možete biti sigurni kako ćemo se i dalje zauzimati za razvitak biciklističkog prometa, odnosno urbane mobilnosti, u svakom pogledu.
Zahvaljujemo svim kandidatima na dostavljenim odgovorima. Pozivamo i sve ostale kandidate iz svih gradova da nam se jave sa svojim planovima, ali i pitanjima – sada ili bilo kada u budućnosti!