Bili smo jutros na neobično interesantnom sastanku u gradskom poglavarstvu s predstavnicima ureda za promet. Budući da je jučer napokon stupio na snagu Pravilnik o biciklističkoj infrastrukturi, jučer popodne smo zaprimili poziv na hitan operativni sastanak o njegovoj primjeni, koji se održao jutros. (Gotovo je bizarna slučajnost da smo i prije točno dvije godine bili na prvoaprilskom sastanku, o čemu smo detaljno izvijestili ovdje.)
Kako smo jutros saznali, službenici gradskog ureda za promet dobili su u nalog od gradonačelnika (koji zbog drugih obaveza nije mogao biti prisutan) da u roku dva mjeseca, do prvog lipnja, sve biciklističke prometne površine u gradu dovedu u stanje sukladnosti sa zakonom tj. novim Pravilnikom. Kako smo čuli od pročelnika ureda za promet, g. Bilića, Zagreb želi postati prvi grad u Hrvatskoj koji će provesti odredbe novog pravilnika, ne čekajući isticanje dvije do tri godine prijelaznog roka.
U tu svrhu, svi službenici ureda za promet su dobili zadatak terenske izlaske početi obavljati primarno biciklima kako bi u što kraćem roku evidentirali sve probleme s kojima se suočavaju biciklisti na gradskoj prometnoj infrastrukturi. (Inače, neki od njih otvoreno su priznali da se ne bi usudili svoju djecu pustiti na vožnju na biciklističkim stazama koje su osobno pustili u promet, ali sad kad je donesen novi Pravilnik, više se toga neće morati bojati.)
Gradonačelnik je navodno čak izrazio namjeru da svake subote i srijede sve svoje zadaće u gradu obavlja biciklom kako bi osobno pratio ritam popravaka gradske biciklističke infrastrukture i njenog usklađivanja s propisima.
Druga faza ovog operativnog plana, izgradnja odvojenih biciklističkih magistrala na najvećim zagrebačkim prometnicama, trebala bi početi već ovog ljeta. Prve će na redu ovog ljeta biti Ulica grada Vukovara i Avenija grada Dubrovnika koje bi obje, za oko 10 milijuna kuna svaka, trebale dobiti obostrane biciklističke staze široke 2,5 do 3 metra, s prijelazima kolnika u istoj razini, za što su kompletni izvedbeni tehnički nacrti već spremni. U ovoj godini Zagreb za popravke i izgradnju staza planira izdvojiti oko 35 milijuna kuna. Za cijeli će projekt do 2020. godine postupno povećavati sredstva do 120 milijuna kuna godišnje, prateći brzinu rješavanja tehničke dokumentacije i potrebnih imovinskih pitanja na nekim trasama, te povlačeći velika sredstva iz EU fondova.
Isto tako, najavljena je realizacija davno obećane biciklističke magistrale od Trga Franje Tuđmana do Maksimira, barem u prvoj fazi, za što je predviđeno 3 milijuna kuna, od čega najviše za izmjene u signalizaciji i prometnoj regulaciji na pojedinim dionicama. Donošenjem Pravilnika napokon su uklonjene prepreke koje su do sada kočile taj projekt. Uz to, naručena je i tehnička dokumentacija za izradu biciklističke magistrale zapad trasom “Samoborčeka” prema Podsusedu i “magistrale istok” uz Branimirovu prema Sesvetama.
Također, čuli smo i najavu da se odustaje od apsurdne prakse ostavljanja “spuštenih” rubnjaka na 3 cm visine, pa će se do ljeta uz sve povišene rubnjake navodno napraviti asfaltne “rampice” kako bi se smanjio problem neudobnih i opasnih rubnjaka. Novi rubnjaci se po najavama ubuduće neće niti postavljati budući da će prijelazi s biciklističke staze na kolnik biti izvedeni neprekinutom asfaltnom površinom, slično kao na dijelu Gundulićeve. (Živi bili pa vidjeli.) Ostatak spomenutih sredstava očekuje se potrošiti na brisanje ilegalnih staza, povezivanje postojećih fragmenata, označavanje prijelaza preko kolnika radi osiguranja kontinuiteta te reprogramiranje semafora (osobito na Zagrebačkoj aveniji).
Udruga Sindikat biciklista, kao i do sada, stoji na raspolaganju službenicima gradskog ureda za promet i blisko ćemo surađivati na ispravljanju i legalizaciji zatečenog stanja. Zbog opsega zadaće, svaka vaša pomoć bit će dobrodošla i molimo vas da nam svojim prijavama na karti problema pomognete u ovoj inicijativi.
Na kraju, koliko god bili oprezno optimistični oko ove nove akcije grada, budući da sve zvuči razumno, logično i smisleno, moramo podsjetiti na naša ranija upozorenja na zaludno razbacivanje novca građana na loša polurješenja koja se sada trebaju popravljati, kao i brojna propala obećanja iz prošlosti. Dapače, ni sami nismo sigurni je li ovo jutros sve bila samo šala ili grad napokon počinje ozbiljno raditi na ovoj temi. Pozivamo zato novinare i građane da i sami provjere je li to sve istina. Što se nas tiče, tek kad na biciklima vidimo gradonačelnika i gradske službenike zadužene za uređenje prometa, usudit ćemo se početi vjerovati u ovo najnovije obećanje. Molimo i građane i medije da nam pomognu u tome da ih držimo za riječ.
Ograda:
Gornji tekst je fiktivan, gorka prvoaprilska šala na naš račun. Sastanak koji opisujemo nažalost se nije dogodio. Najava kakvih smo opisali još uvijek nema. Međutim, svaka sličnost sa stvarnim osobama, projektima i prijedlozima je namjerna. Sve što navodimo kao “obećanja” i “najave” gradske uprave u stvarnosti ima podlogu i moguće je ostvariti u opisanom okviru. Gotovi nacrti za magistrale duž Vukovarske i Avenije Dubrovnik zaista postoje. Uz rubnjake se lako i brzo može nanijeti asfaltne rampice. Magistrale “Samoborček”, “Centar” i “Branimirova” su opravdani i izvedivi projekti, dobrim dijelom uz financiranje EU. Gradski službenici imaju na raspolaganju gradske bicikle kojima bi mogli obilaziti gradske lokacije u obavljanju službenih dužnosti. Gradonačelnika ništa ne priječi da vozi bicikl Zagrebom i onda kada u blizini nema novinara. Izdašna europska sredstva za financiranje mreže biciklističkih magistrala zaista postoje i na raspolaganju su gradu. Razina biciklističkog budžeta kojeg spominjemo je realistična i potrebna ako želimo rasteretiti grad automobilskih gužvi. Naša pomoć gradskim službenicima u promišljanju rješenja u zahtjevnim situacijama uvijek je dostupna. Nažalost, politička volja s druge strane za sve navedeno i dalje ne postoji.