Napokon nove klamerice!

    Višak nefunkcionalnog parkinga za bicikle u Zagrebu stara je priča. Stalaka predviđenih za parkiranje bicikala ima svakakvih: premalih, prevelikih, prastarih, spiralnih i onih za koje treba posebno uputstvo za upotrebu. Kao što nažalost znamo, Grad je godinama naručivao spirale – tip stalka koji ne omogućuje sigurno vezanje okvira bicikla, a predviđenom upotrebom oštećuje žbice i disk-kočnicu bicikla.

    U više navrata smo objavljivali članke kojima nastojimo objasniti štetnost spirala i prednosti klamerica te potaknuti gradske vlasti da se pri nabavljanju parkinga odluče upravo za klamerice. Zbog svega navedenoga, reagirali smo početkom godine još jednim dopisom Gradskom poglavarstvu, a nakon nešto otezanja u potrazi za povratnom informacijom, pozitivne vijesti! Doznali smo da je Gradski ured za promet prošle godine naručio 30 klamerica koje se s jedne strane ukopavaju u podlogu i time otežavaju izvaljivanje i krađu. Dobili smo i poziv da predložimo prioritetne lokacije za postavljanje ovog skupa stalaka, što smo i učinili. Cijeli popis lokacija koje smo predložili možete vidjeti ovdje.

    Dobili smo povratnu informaciju da će stalci biti postavljeni na lokacijama: “Tržnica Utrine, Gl. Kolodvor, Tuškanac-Dežmanova, HNK, Pod Zidom, Teslina-Praška, Trešnjevački plac, Trg Kralja Petra Krešimira IV, Gundulićeva.” Dakle, s našim prijedlogom lokacija podudaraju se lokacije kod Branimirove tržnice (tj. Krešimirov trg) i kod HNK, te približno kod Splavnice (Pod zidom) i kod kina Tuškanac. No kako cijelim gradom vlada nestašica mjesta za sigurno parkiranje bicikala, pozdravljamo odabir i ovih lokacija.

    Valja podsjetiti da kvalitetno rješenje za parkiranje bicikala uključuje odabir dobrog tipa stalka, ali i odgovarajuće mikrolokacije (natkriveni parking da ne spominjemo). Da bi zadovoljili potrebe korisnika, stalke treba postaviti što je bliže ciljanom odredištu, tj. u neposrednoj blizini ulaza u objekt koji se opslužuje. Sve dalje od, otprilike, 50-ak metara u pravilu neće biti prihvaćeno i korisnici će radije bicikl vezati uz ograde, drveće i stupove koji su bliže mjestu kojem su se zaputili.

    Nažalost, pravilo udaljenosti od ulaza u većini je slučajeva pri postavljanju ovih stalaka prekršeno. Stoga će i razina popunjenosti vjerojatno biti manja nego se to moglo postići malo boljim odabirom lokacija. No, pogledajmo konkretne primjere.

    A description...

    Tuškanac: Klamerice postavljene pored stepeništa koje vodi prema Kinu Tuškanac, što je zamalo lokacija koju smo predložili. Vidljivo je da se nalaze kod kante za smeće i kontejnera za staklo, no valja priznati da se radi o mobilnoj opremi kojoj će se lako naći mjesto malo dalje. Klamerice je možda trebalo postaviti za nijansu dalje od zida, no i ovo je zapravo sasvim solidno.

    A description...

    Tržnica Branimir: Klamerice postavljene sa suprotne, a ne sa strane ulice bliže tržnici. Za postavljanje bliže tržnici trebalo je prenamijeniti jedno automobilsko parkirno mjesto. Ovako se između stalaka i tržnice nalazi cesta i 2 reda parkiranih automobila. S tržnice se stalke ni ne vidi, što znači da baš morate znati da su ovdje da bi tu došli vezati bicikl.

    A description...

    Zrinjevac: Ove klamerice zbog relativne udaljenosti u odnosu na najbliže točke odredišta nisu često napunjene. U blizini, unutar 50 metara, nema pretjerano puno dućana, ureda, agencija i sličnih lokala koje bi ovi stalci neposredno opsluživali. Drugdje na obodu Zrinjevca ima lokacija koje bi možda više “napunile” stalke zbog veće potražnje unutar 50 metara radijusa, ali i ovo je dobro zbog istaknutosti lokacije.

    A description...A description...

    HNK: Lokacija gdje smo predložili da se stalcima opsluži istočni i sjeverni ulaz. Zaposlenici HNK i dalje parkiraju na neadekvatnim lokacijama na istočnom ulazu, a za ove stalke očito smatraju da su predaleko. Štoviše, ovi stalci postavljeni su predaleko od bilo koje najbliže lokacije koju bi potencijalno opsluživali. Vidljivo je i preko ceste da korisnici ne prepoznaju ovdje postavljene stalke kao odgovor na njihove potrebe.

    A description...

    Akademija dramskih umjetnosti: Najmanje dvije od onih pet klamerica kod HNK mogle su biti postavljene ovdje, ako se nije moglo bliže istočnom ulazu u HNK. U nedostatku parkinga studenti ADU bicikle i dalje radije vežu za ogradu nego da prelaze cestu do “službenih” stalaka.

    glavni kolodvor.jpg

    Glavni kolodvor: među najčudnijim odabirima mikrolokacije. Praktički usred ničega, umjesto uz neki od obližnjih ulaza – u zgradu kolodvora, dućan, kavanu, Gradsku knjižnicu ili pothodnik.

    Budući da se spirale i drugi neprikladni parkinzi (nadamo se) više neće nabavljati, moramo pohvaliti inicijativu gradskog ureda za promet da kao pilot projekt postavi ove stalke. No valja pohvaliti i način postavljanja: svi stalci postavljeni su uredno i međusobno dovoljno udaljeni da omogućuju obostrano korištnje. Tu stvarno nemamo čemu zamjeriti! Dakako, potrebe u gradu su daleko veće, tako da željno iščekujemo novi natječaj za nekoliko tisuća novih klamerica.

    Ističemo, pritom da postoji način kako za manje (novaca) dobiti više (stalaka). Naime, moguće je uštedjeti ukoliko se prednost da pocinčanima, a ne inox stalcima te ukoliko se više stalaka spaja u module koji su mobilni pa ih se po potrebi može premještati i ne zahtijevaju ukopavanje ili betoniranje u podlogu.

    U međuvremenu, javljaju nam iz stranke “Za grad” da je u sklopu Malih komunalnih akcija za Gradsku četvrt Donji grad za 2014. godinu izdvojena određena količina novca za nabavu 90 stalaka za bicikle i to klamerica. Prioriteti Vijeća su postavljanje parkinga uz škole, a Sindikat biciklista je pozvan da savjetuje u određivanju ostalih lokacija za njihovu ugradnju. Naravno, pozivu smo se odazvali i sastavili popis mjesta u centru gdje smatramo da bi stalci, osim uz škole, bili najpotrebniji. Dobili smo povratnu informaciju da je Vijeće četvrti uvažilo neke od predloženih lokacija. Ovo je spisak lokacija gdje valja očekivati nove stalke tijekom proljeća.

    1. Ulica Kršnjavog kod kbr. 2, uz OŠ I. Kršnjavog – 5 kom

    2. Gundulićeva 23a, dvorište, uz OŠ I. Gundulića – 5 kom

    3. Laginjina 13, uz OŠ M. Laginje – 5 kom

    4. Klaićeva 1, uz V. gimnaziju – 5 kom

    5. Klaićeva 1, uz V. gimnaziju – 5 kom (sic)

    6. Ulaz u XVI. gimnaziju u Križanićevoj – 16 kom, dvostrano

    7. Gundulićeva preko puta kbr. 1, uz zgradu Područnog ureda Centar – 5 kom

    8. Ljudevita Posavskog 10, uz Suvag – 8 kom

    9. Trg N. Š. Zrinskog preko puta kbr. 6 – 5 kom

    10. Trg N.Š.Zrinskog preko puta kbr. 13-15 – 5 kom

    11. Prolaz sestara Baković 3/1, uz zgradu MO Cvjetni trg – 6 kom

    12. Branimirova 4, kod glavnog ulaza u zgradu pošte – 6 kom

    13. Trg maršala Tita 10, uz Muzej za umjetnost i obrt – 6 kom

    14. Raskrižje Šubićeve i ulice Ljudevita Posavskog, pločnik uz ulaz u zgradu Saveza sindikata – 5 kom

    Veseli nas iščekivanje novih stalaka, a još više interes Gradske četvrti Donji grad da odvoji neka sredstva radi rješavanja potreba biciklista u kvartu, te činjenica da nas pitaju za savjet. Nije ni ova nabavka posebno velika, ali vjerujemo da će sljedeće godine u okviru MKA biti predviđena još deblja stavka za nabavu novih klamerica. Nadamo se da će se i druge Gradske četvrti povesti za njihovim primjerom.

    Apeliramo pritom da odgovorni u gradskim službama koji su postavljali prethodno opisanu rundu 30 klamerica neće na isti način, udaljeno od svih obližnjih ulaza, postaviti i novih 90-ak komada.

    Na kraju, ostaje problem već postavljenih spirala koje ne služe svrsi, a zauzimaju mjesto korisnijim stalcima. Njihovu bi zamjenu trebalo uključiti u planove već za sljedeću godinu u svim četvrtima. Nastavit ćemo predstavnicima gradskih četvrti i gradskih službi ukazivati na potrebe za postavljanjem kvalitetnih stalaka i o svemu, naravno, izvještavati slikom i tekstom.