Primjer dobre prakse: Metković ima nove klamerice!

Na samom ulazu, nema bolje!
Stižu lijepe vijesti iz Grada Metkovića!

Prije nekoliko tjedana putem Facebooka smo zaprimili jednostavan, ali zasad neuobičajen upit. Gospodin Igor Penava, za kojeg smo kasnije saznali da je u Metkoviću zaposlen kao (jedini) prometni redar, upitao nas je za savjet o nabavi i postavljanju kvalitetnih stalaka za bicikle tipa “klamerica”. Vidio je naše česte kritike stalaka kakve viđamo po Zagrebu i većini hrvatskih gradova (nepopularne “spirale” i slične stalke koji oštećuju kotače) pa ga je zanimalo kako da na kvalitetan način riješi potrebu za parkiranjem bicikala na javnim površinama u svom gradu.

“Grad Metković želi poboljšati biciklističku infrastrukturu i osigurati sigurno ostavljanje bicikla na javnim površinama. Ako imate bolje rješenje od ovog ili bilo kakav drugi nacrt, bio bih zahvalan. Ne bih volio da uđemo u projekt i potrošimo uvijek premala sredstva za rješenje koje ne bi zadovoljilo moderne standarde biciklističke infrastrukture.”, napisao nam je u Facebook poruci g. Penava.

Preporučili smo klasične klamerice, ali zavarene u nizu na zajedničke paralelne cijevi. “Takvo pričvršćenje stalaka koji su spojeni zajedno je mnogo pouzdanije nego kad se ugrađuju odvojeno. Pojedinačni stalak se zbog visine poluge može vrlo lako izvaliti iz asfalta ako je učvršćen tiplama i šarafima od 10-ak cm (npr. kao u Petrinjskoj u Zagrebu, na slici), ali kad je zavaren za nosive cijevi je to gotovo nemoguće zbog čvrstoće varenog spoja stalka i donje cijevi.”

Zagreb_Petrinjska_izvaljene_klamericeMeđu ostalim primjerima, pokazali smo i fotografije iz Ljubljane gdje su ovakvi moduli stalaka učvršćeni za podlogu jednostavnom polu-obujmicom i učvršćeni tiplama i vijcima. Budući da se kompletan paket stalaka ne može tako lako nagnuti za stvaranje poluge, u takvom slučaju su i relativno kratki vijci dovoljno dobri, no nije loše da budu i dulji.

ljubljana stalci na sinama

“Ako je podloga takva da se ne može tiplati (npr. park), onda je prva linija zaštite postavljanje većeg broja stalaka zajedno. Njihova glomaznost, budući da se radi o 4-5 metara velikom jednom spojenom komadu, onemogućuje da se stalak odnese bilo kako drugačije nego kamionom ili kombijem, što je malo vjerojatno. Ako je ideja da ih se ukopa u tlo u parku, onda stalcima treba povisiti visinu za cca 30-50 cm, ovisno o podlozi. Naravno, uz nešto truda ih je moguće iskopati istom metodom kako bi bili i zakopani, ali ako imaju zajednički temelj (okvir na koji su vareni), onda se stalke vrlo teško može iščupati bez alata.”

Uz ove općenite savjete i niz fotografija, gospodinu Penavi smo preporučili i nekoliko kontakata bravara iz okolice Zagreba za koje već imamo iskustvo da mogu napraviti ovakve stalke. Nažalost, klasična internetska pretraga “stalci za bicikle” daje sramotno loše rezultate jer ponuda većine proizvođača urbane opreme još uvijek je zaostala u razdoblju kad se na stalke parkirao samo “seoski bicikl” pa nije bilo bitno to što oštećuju kotače i onemogućuju sigurno vezivanje U-lokotom.

U svakom slučaju, gospodinu Penavi smo poslali ove informacije bez prevelikih očekivanja o daljnjem razvoju događaja. No prije dva tjedna stigla je nova poruka u sandučić: stalci su u izradi, a pristigle su i prve fotografije izrađenih stalaka iz bravarske radione! Jedna tako sitna stvar iznimno nas je obradovala: od upita do provedbe prošla su nepuna dva mjeseca.

klamerice2

Još koji tjedan kasnije, i evo nove obavijesti: stalci su dovršeni postavljeni na ulice Grada Metkovića! I to na 12 različitih lokacija šireg središta grada, u blizini većine javnih ustavnova.

Od gospodina Penave saznajemo da je ukupno naručeno 7 modula po 4 stalka i 5 modula po 3 stalka. Ukupno, dakle, 43 pocinčane klamerice, za cijenu manju od 300 kuna po komadu!

Za usporedbu, u Zagrebu su prošle godine bitno lošije izvedeni stalci (koji nisu zavareni na zajedničke cijevi pa nisu niti ispravno ugrađeni) plaćeni okvirno 1000 kuna po komadu. I tu ne govorimo o INOX-u nego također cinčanju. Iako smo zagrebačkom Vijeću gradske četvrti Donji grad nudili iste savjete i ista rješenja, stručne službe mjesne samouprave i gradska služba za javnu nabavu imaju neku vlastitu računicu o ekonomičnom raspolaganju javnim novcem.

No da se vratimo na pozitivne vijesti, na fotografijama možete vidjeti da su novopostavljene klamerice već u upotrebi, a gradski prometni redar već bilježi lokacije za sljedeći krug nabave ovakvih stalaka. Uz to, od gospodina Penave čujemo da postoje i ozbiljni planovi za projekte biciklističke prometne, kao i cikloturističke infrastrukture u Metkoviću i okolici, o čemu ćemo također izvještavati.

Nadamo se da će i drugi gradovi slijediti primjer Metkovića u nabavi kvalitetnih i ekonomičnih stalaka za bicikle, umjesto da se ugledaju na preskupu i lošu praksu iz Zagreba. U iščekivanju novih pozitivnih vijesti, uživajte u galeriji novih stalaka na ulicama Metkovića!

Previous articleVeliki povratak proljetne biciklističke parade: I bike Budapest!
Next articleKoliko biciklista mora stradati u prometu prije negoli Grad Zagreb ispravi loše biciklističke staze?