Četvero članova Sindikata biciklista otputovalo je u Ljubljanu u studijski posjet Ljubljanskoj kolesarskoj mreži 12. – 14. rujna 2025.
U sklopu prekograničnog projekta europske unije “Impact for Values,” doživjeli smo (skoro) sve što nude naši susjedi ne samo biciklistima, nego i svim korisnicima sustava održivog prometa.
Nakon popodnevnog dolaska i ručka, krenuli smo na prvu biciklističku turu s našom domaćicom iz LKM-a Ivom Zozolly.
Privatno iznajmljenim biciklima, vozili smo se od srca grada prema zapadu do jedne od dvije takozvane “kolesarske ulice” gdje imaju prednost biciklisti, a auti su gosti.
Brzina je ograničena na 30 kilometara na sat. Jednosmjeran je promet za aute, a biciklistima je dopušteno dvosmjerno prometovanje.
Nastavili smo put do željezničke stanice Dolgi most, jedne od većih ljubljanskih “Park and Ride” stanica. Kaže Iva da dolazi otprilike 120.000 komujtera u Ljubljanu svaki radni dan, što pokazuje važnost ovakvih međugradskih konekcija vlakova s busevima i sustavom javnih bicikala.
Krajem prvog dana već smo oduševljeni širim biciklističkim stazama, posebnim semaforima i svugdje lijepo uređenim kolnikom.
Drugi dan počinje posjetom Okoljskom centru, sjedalištu LKM-a, gdje nam je Iva podijelila iskustva o inicijativama kroz 25-godišnju povijest organizacije.
Za našu drugu turu, prijavili smo se na sustav javnih bicikala, Bicike(lj). Uplatili smo (samo!) jedan euro, pronašli najbližu stanicu, pa krenuli na put. Iako su bicikli dosta teški i imaju samo jednu brzinu, udobni su i opremljeni su sigurnim košarama za vrećice. U usporedbi sa zagrebačkim Bajsom, svaka je voznja besplatna do 60 minuta, a i može se vratiti bicikl i odmah ga opet preuzeti.
Kroz devet sati produžili smo turu mijenjajući bicikl osam puta.
Tura nas dovodi do projekta LKM-a “Kolo parkiRAJ za čebele” koja kombinira dva navodna nepovezana cilja: podržavanje staništa pčela te povećanje broja parkirnih mjesta za bicikle.
Ljubljana nam se činila prilično praznom, a Iva objašnjava da ljudi običavaju napustiti grad preko vikenda. Također vidimo da ne postoji problem parkiranja auta na nogostupu što trpimo u Zagrebu. Ulična parkirna mjesta za aute mijenjaju se u parking za bicikle: “Jedan avto manj = prostor za 10 koles!”
Jako smo puno vidjeli, naučili i uživali te smo se vratili Zagreb puni motivacijom i dobrim idejama. No, ovo putovanje nije bilo kraj našeg partnerstva s LKM-om. Svi su pozvani na “Bicikliranje bez granica” – vožnju od Brdovca do Brežica 4. listopada!
