Nada Finderle, Velika Gorica – Ciklorejting 2025

Stranka/kandidacijska lista:
MOST
 
Grad u kojem se kandidirate:
Velika Gorica
 

Ocjena:

 

Planirate li razvijati strategiju razvoja biciklističkog prometa te na koji način mislite osigurati njenu provedbu?

Naravno da planiram. Biciklistički je promet jedan od najzdravijih, kako za stanovnike, tako i za majku Zemlju. Govorimo li o razvoju strategije biciklističkog prometa, važno je da se ona temelji na sveobuhvatnom i održivom pristupu, uz uključivanje građana, stručnjaka, te lokalnih i regionalnih vlasti.
 

Kakva je raspodjela prijevoznih sredstava u postotcima koje stanovnici Vašeg grada koriste za svakodnevno prometovanje (eng. modal split) – osobni automobil/motocikl, vozilo javnog prometa (uključujući željeznicu), bicikl, pješice, te koja je Vaša ciljana raspodjela do kraja 2029. godine?

Trenutna raspodjela prijevoznih sredstava (modal split) u Velikoj Gorici nije službeno objavljena u javno dostupnim dokumentima.
Međutim, na temelju dostupnih informacija i općih trendova u sličnim urbanim sredinama, može se pretpostaviti sljedeća okvirna raspodjela:​ Osobni automobil/motocikl: oko 60–70%
Javni prijevoz (uključujući željeznicu): oko 15–20%
Pješice: oko 10–15%
Bicikl: manje od 5%
Ove procjene temeljim na općim obrascima mobilnosti u urbanim područjima Hrvatske i dostupnim informacijama o prometnoj infrastrukturi Velike Gorice​.
 
Ciljana raspodjela do kraja 2029. godine S obzirom na nedavne inicijative, poput uvođenja besplatnog lokalnog javnog prijevoza od srpnja 2024. godine , cilj je postići održiviju raspodjelu prijevoznih sredstava. Predložena ciljana raspodjela do kraja 2029. godine mogla bi biti:​
Osobni automobil/motocikl: smanjenje na 45–50%
Javni prijevoz (uključujući željeznicu): povećanje na 25–30%
Pješice: povećanje na 15–20%
Bicikl: povećanje na 10%
Ova ciljana raspodjela usklađena je s nacionalnim i europskim strategijama za održivu mobilnost, koje naglašavaju važnost smanjenja ovisnosti o osobnim vozilima i promicanja ekološki prihvatljivijih oblika prijevoza.

Koje su tri najvažnije prilagodbe lokalnih propisa kojima namjeravate poticati razvoj biciklističkog prometa?

Prilagodba lokalnih propisa ključna je za poticanje razvoja biciklističkog prometa. Ovdje su tri najvažnije mjere koje bi lokalne vlasti trebale implementirati kako bi stvorile povoljnije uvjete za bicikliste:
1. Uvođenje obveze izrade biciklističkih koridora u urbanističkim planovima
2. Regulacija brzine vozila u zonama mješovitog prometa
3. Subvencije i porezne olakšice za biciklističku infrastrukturu Ove prilagodbe stvaraju pravni i operativni okvir koji omogućava sustavan i održiv razvoj biciklističkog prometa.

 

Nabrojite do pet projekata biciklističke prometne infrastrukture u Vašem gradu koje ćete implementirati kao prioritetne, navedite rokove njihove provedbe, a po mogućnosti i iznos predviđen za njihovu provedbu.

Evo nekoliko konkretnih projekata biciklističke infrastrukture u Velikoj Gorici:
1. Biciklistička staza Velika Gorica – Velika Mlaka
Opis: Planirana izgradnja biciklističke staze koja će povezivati Veliku Goricu i Veliku Mlaku.
Duljina: Približno 2,84 km.
2. Pješačko-biciklistička staza uz jezero Čiče
Opis: Planirana izgradnja staze uz jezero Čiče, koja će imati i javnu rasvjetu.
Rok provedbe: Trenutno je u fazi planiranja; točan rok provedbe nije specificiran.
3. Pješačko-biciklistička staza u naselju Jagodno
Opis: U sklopu uređenja naselja Jagodno, planira se izgradnja pješačko-biciklističke staze.
4. Uključivanje u mehanizam integriranih teritorijalnih ulaganja (ITU)
Opis: Grad Velika Gorica je službeno postala 23. ITU grad, čime su osigurana sredstva za projekte poput pješačko-biciklističke infrastrukture.
Vrijednost: Osigurano je 33 milijuna eura za razne projekte, uključujući biciklističku infrastrukturu kojoj bi svakako posvetili zaslužene prioritete.
Rok provedbe: Specifični projekti i rokovi unutar ovog okvira još nisu detaljno definirani.
 

Kakvi su Vaši planovi za povezivanje biciklističke infrastrukture Vašeg Grada s okolnim naseljima?

Povezivanje biciklističke infrastrukture Velike Gorice s okolnim naseljima ključno je za poticanje regionalne mobilnosti, smanjenje prometnog opterećenja i promicanje održivih načina prijevoza. Evo nekoliko najboljih planova i prijedloga koji se smatraju učinkovitim i provedivim:
1. Razvoj regionalnih biciklističkih koridora
2. Povezivanje s mrežom Zagreba
3. Integracija sa željezničkim i autobusnim stanicama
4. Korištenje EU fondova za međugradske rute
5. Postavljanje signalizacije i servisnih punktova Ovi planovi ne samo da unaprjeđuju prometnu povezanost, već potiču i zdrav način života, ekološku osviještenost te bolju kvalitetu zraka.
 

Koliko sredstava iz gradskog proračuna u eurima imate namjeru ulagati u biciklističku infrastrukturu na godišnjoj razini i koliko iznosi postotak tih izdvajanja u okviru cjelokupnog proračuna namijenjenog za prometnu infrastrukturu? Ukoliko imate namjeru povećati ulaganja u biciklističku infrastrukturu u odnosu na dosadašnja ulaganja, molimo Vas navedite o kolikom povećanju se radi.

Kako bih mogla definirati sredstva i konkretne planove, trebala bih prvo napraviti analizu zatečenog stanja financija grada Velike Gorice. Tek nakon što znamo koje je realno nulto stanje gradskih financija, možemo planirati konkretnija ulaganja i raspodjele sredstava proračuna.
 

Kako ćete unaprijediti transparentnost proračunskih prihoda i rashoda vezano za projekte biciklističkog prometa na način da ona bude vidljiva u odnosu na ulaganja u ostale oblike prometa?

Evo nekoliko učinkovitih mjera koje bi primijenili kako bi ulaganja u biciklistički promet bila jasna i usporediva s ulaganjima u druge prometne sektore:
1. Uvođenje tematskih proračunskih kategorija Građani i dionici lako mogu vidjeti koliki dio proračuna se izdvaja za bicikliste u odnosu na ostale prometne oblike.
2. Grafički prikazi proračuna Vizualizacija proračunskih ulaganja u obliku interaktivnih grafikona i infografika, dostupnih na službenoj web stranici Grada.
3. Transparentni javni izvještaji po projektima Cilj je da građani mogu pratiti gdje novac ide, što se završilo i kako se trošilo.
4. Otvoreni podaci (Open Data)
5. Sudjelovanje građana u planiranju (Participativno budžetiranje) Cilj je veća transparentnost i osjećaj odgovornosti prema odabranim ulaganjima.
 

Postoji li u Vašem gradu sustav javnih bicikala i koliko ima stanica? Ukoliko sustav ne postoji, imate li ga namjeru razvijati, koliko stanica imate namjeru postaviti u svom mandatu i koliko proračunskih sredstava planirate za to uložiti?

 

Kako planirate poboljšati sustav sudjelovanja građana i udruga u prostorno-prometnom planiranju i upravljanju prometom?

Uključivanje građana i udruga u prostorno-prometno planiranje ne samo da povećava kvalitetu odluka, već i povjerenje u vlast. Evo konkretnih načina kako poboljšati sustav sudjelovanja u Velikoj Gorici :
1. Redovito organiziranje participativnih radionica
2. Uvođenje digitalne platforme za prijedloge i komentare
3. Osnivanje Savjeta za održivu mobilnost
4. Sudjelovanje u planiranju proračuna (Participativno budžetiranje)
5. Edukativne kampanje i javne simulacije
 

Kako planirate potaknuti građane na veće korištenje bicikla kao prijevoznog sredstva?

Poticanje građana na veće korištenje bicikla zahtijeva kombinaciju infrastrukture, edukacije, financijskih poticaja i promjene navika. Neke od mjera za motivaciju građana da bicikl više koriste kao svakodnevno prijevozno sredstvo svakako je prvenstveno sigurna i dostupna biciklistička infrastruktura, financijski poticaji kroz subvencije za kupnju bicikala, promidžbene kampanje i edukacija stanovništva, integracija s javnim prijevozom i naravno kvalitetno urbanističko planiranje prilagođeno biciklistima.
 

Kako osobnim primjerom podržavate korištenje bicikla kao prijevoznog sredstva?

Mogu reći da je bicikl prijevozno sredstvo na kojem sam odrasla, koje sam koristila kad god je to bilo moguće i uvijek vrlo rado.
Previous articleVjeran Marijašević, Osijek – Ciklorejting 2025
Next articleTonči Restović, Šibenik – Ciklorejting 2025