Godina koja je iza nas prošla je uz veliko zadovoljstvo ponovnog sastajanja uživo u svijetu zagovaranja bicikliranja nakon višegodišnje stanke zbog pandemije.
Godina gostovanja započela nam je u travnju u impresivnoj Bečkoj gradskoj vijećnici, gdje je organizirana 13. Austrijska nacionalna biciklistička konferencija. Glavna predavanja bila su na engleskom i njemačkom uz simultani prijevod, a držala su ih razna velika imena iz svijeta održivog prometa; političari (Filip Watteeuw, Alexander Van der Bellen), stručnjaci iz raznih područja (Sjors van Duren, Lucy Saunders) zagovaratelji i aktivisti (Radkompetenz), uprave željeznica i prijevoznika, turističke zajednice, a svi sa istim ciljem: učiniti korištenje bicikla lakšim i sigurnijim odabirom u svakodnevnim poslovima.
U sklopu konferencije, naš dugogodišnji prijatelj Alec Hager iz Cycle Competence Austria organizirao je radionicu “Das CEE Forum – Was wir vom Radverkehr in Europa lernen” u kojoj su sudjelovali kolege zagovarači iz Srbije, Bugarske, Austrije, Mađarske, Slovenije i Hrvatske te međusobno dijelili iskustva i savjete kako lakše i učinkovitije zagovarati za više bicikliranja. Među njima su bili i naši članovi Tihana Duić i Janko Večerina, a Janko je i održao predavanje o trenutnom stanju u Hrvatskoj te o preprekama i mogućnostima koje susrećemo za unapređenje svakodnevnog korištenja bicikla.
Kraj prvog dana konferencije bio je posebno začinjen zabavom. Održana je vožnja kritične mase širim centrom Beča s biciklistima svih vrsta i uzrasta, a nakon toga večera i zabava za sve sudionike.
Na kraju svega, valja naglasiti kako je konferencija bila besplatna za sve sudionike iz srednje i istočne Europe, kao i za sudionike iz civilnog sektora, što je nama, ali i drugim sudionicima iz Hrvatske i regije omogućilo sudjelovanje na prvom mjestu.
Ubrzo nakon toga, početkom svibnja bilo je vrijeme za Godišnju generalnu skupštinu Europske federacije biciklista (ECF) u Berlinu. Okupili su se predstavnici udruga članica Federacije kako bi se provele službene procedure poput izglasavanja novih članova uprave, novog statuta, kao i novih članova među kojima i organizacija Biciklo.me iz susjedne Crne Gore. Uz sve to, oba dana su bila ispunjena edukativnim radionicama, predavanjima i networkingom između svih članova. Našu Udrugu predstavljao je predsjednik Janko Večerina, koji je na drugom danu skupštine održao predavanje o našem radu, uspjehu i neuspjehu raznih inicijativa te što možemo napraviti kako bi poboljšali svoj rad. Za istaknuti su kolegice iz Ukrajine koje su nam pričale o načinima na koje su pomagale izbjeglicama i žrtvama rata, međuostalim prikupljajući i dijeleći im bicikle kako bi mogli obavljati svakodnevne aktivnosti u gradovima s uništenom infrastrukturom i bez javnog prijevoza. Skupština je završila vođenom biciklističkom turom po Berlinu na kojoj se ciljano obilazila nova infrastruktura za bicikliste i pješake, a među njima najzanimljivije su bile pop-up staze iz vremena pandemije.
Detaljnije o ovogodišnjem AGM-u nalazi se na našoj stranici, a idući je zakazan u ožujku 2023. u Bruxellesu u prostorima ECF-a kako bi se bliže upoznali sa svim zaposlenicima i njihovim radom.
U svijetu održive mobilnosti godišnji događaj Velo-city je bez sumnje highlight koji se godinu unaprijed zapisuje u kalendar, a prošloga se lipnja održavao u našem bliskom susjedstvu, 2 sata vlakom udaljenoj Ljubljani. Zahvaljujući lakšem i jeftinijem dolasku, omogućeno je sudjelovanje mnogim sudionicima iz Hrvatske i regije, a koji inače ne bi bili u mogućnosti (godina prije je bila u Lisabonu, a dolazak je bio prava logistička slagalica).
Radi se o četiri dana potpuno ispunjenim predavanjima, radionicama i društvenim događajima, tijekom kojih spontano dolazi do povezivanja svih relevantnih dionika. Ta druženja osim networkinga (koje je jako bitno u svakom sektoru, pa tako i u našem) omogućuju i međusobno ohrabrivanje. Naime, taj dio ohrabrivanja zaista može biti ključan kada radite u sredini u kojoj imate osjećaj borbe s vjetrenjačama te da je svaki trud uzaludan. No na ovakvim ćete događajima od kolega aktivista iz bližih i daljih krajeva Europe čuti za nevjerojatne rezultate koje su postigli upornim radom i zalaganjem, od stručnjaka iz raznih područja nove metode i mjere koje predlagati donositeljima odluka, a onda i od samih političara vidjeti sve promjene koje su uspjeli progurati i tako učinili gradove zdravijim, sigurnijim i pravednijim mjestima.
Iz naše su udruge sudjelovali Tena Šarić Rukavina i Janko Večerina, a bivši kolega Ivan Nemet je ovaj put došao kao dio ekipe iz grada Križevaca gdje je sada zaposlen kao stručni suradnik za održivu mobilnost. Glavna zvijezda s naše strane bila Tena, koja je sudjelovala u ulozi predavača i moderatora na tri različita panela predstavljajući uspješne i manje uspješne kampanje, kako poboljšati metode zagovaranja te utjecaj konzorcija “poslodavca prijatelja biciklista” na povećanje broja biciklista na našim cestama. Janko je međutim sudjelovao u jednoj knowledge-transfer sesiji, dijeleći iskustva i znanja između zemalja središnje i sjeverne Europe, te na jednoj znanstveno-akademskoj sesiji gdje je predstavio preraspodjelu uličnog prostora kao ključnu mjeru povećanja broja ljudi koji se aktivno kreće.
Također treba spomenuti da su gradovi Varaždin i Zagreb prvi put sudjelovali kao članovi mreže Cities & Regions for Cyclists koja je imala sastanak dva dana prije konferencije. Gradove su predstavljali Darinka Jug iz grada Zagreba i Davor Dretar ispred grada Varaždina.
Ako moramo izdvojiti nekoliko ključnih događaja konferencije to bi svakako bila predavanja arhitekta Jana Gehla čiji je rad uvelike doprinio tome da Copenhagen bude ono što danas jest, ali i Heather Thompson čija organizacija ITDP radi na promicanju održive i pravednije mobilnosti u državama trećeg svijeta, koje zaista imaju najveću potrebu, ali i potencijal za takvim promjenama, a što se često zanemaruje orijentirajući se isključivo na Europu. No, s obzirom da bi se zanimljiva predavanja i susrete moglo nabrajati još dugo, ne treba zaboraviti spomenuti dio zabave i opuštanja nakon cijelog dana učenja; nakon drugog dana organizirana je vožnja biciklima (bike parade) kroz širi centar Ljubljane koja je unazad 10 godina zaista doživjela transformaciju koja nam može (i mora) biti primjer: omjer površina pješačke zone i grada je najveći u Europi, a kvalitetne biciklističke staze i mirne ulice postale su standard. Nakon vožnje, na jednom od glavnih gradskih trgova (koji je do nedavno bio obično parkiralište) dočekala nas je pozornica i koncert slovenske zvijezde Magnifica. Idući dan, kao i na svakoj Velo-city konferenciji, organizacija se posebno pobrinula za večeru prije zadnjeg dana, ovaj put u Ljubljanskom starom gradu, gdje smo se unatoč kiši uspjeli svi podružiti u najopuštenijem tonu.
Iz Ljubljane smo se svi vratili inspirirani i puni novih ideja, novih poznanstva i zamaha za daljnji rad, što je bila savršena podloga za organizaciju našeg tradicionalnog bienalnog Pedalafesta, koji se ponovno održao u punom kapacitetu nakon jednog preskočenog izdanja 2020. god. zbog pandemijskih ograničenja. Skup čiji je cilj promicanje kulture bicikliranja i prijenos znanja o održivom i sigurnom prometu protekao je u pravom tonu ljetnog Zagreba – 3 dana predavanja i projekcija na otvorenom, stručnih radionica u dvoranama i biciklističkom vožnjom po zagrebačkim ulicama koja je završila s druženjem i zabavom za sve na Ribnjaku.
Prvi dan je održan skup “Bike-friendly organizacije u Hrvatskoj”, na kojoj su sudjelovali predstavnici nekoliko velikih poslodavaca prijatelja biciklista te prof. Milošević s Medicinskog fakulteta, specijalist medicine rada i sporta i svakodnevni biciklist, a tema je bila utjecaj svakodnevnog dolaska biciklom na posao i zdravlja i zadovoljstva zaposlenika.
Dan je završio svečanim otvaranjem festivala u veleposlanika kraljevine Danske, Nj. E. Ole Frijs-Madsena i zamjenika gradonačelnika Zagreba, g. Luke Korlaeta, te projekcijom filma “Human scale” nakon.
Od predavača tog dana, svakako ćemo zapamtiti Alexa Crevara, američkog novinara s domaćim porijeklom, koji već desetljećima piše i predaje o odgovornom turizmu, a predavanje koje je održao nam je dalo uvid u razmjere utjecaja cikloturizma na oživljavanje zaboravljenih ruralnih zajednica.
Radionica idućeg dana bila je održana sa stručnjacima iz područja sigurnosti u prometu: profesori s nekoliko fakulteta, predstavnici MUP-a i civilnog sektora raspravljali su o mogućnostima i potrebama svih sudionika u prometu, ali s naglaskom na sigurnost biciklista, te o načinima kako naše ulice i gradove učiniti sigurnijim mjestima.
Zadnji dan je bio rezerviran za druženje, umrežavanje i razmjenu iskustava lokalnih zagovaračkih organizacija te smo tako zaključili naš dragi, dugo odgađani Pedalafest.
I, na kraju, iako je godina konferencija započela u inozemstvu sjeverno od naših granica, tako se polako spuštala prema nama, te završila u hrvatskom gradu gdje je svakodnevno korištenje bicikla sigurno najrasprostranjenije – u Varaždinu. Naime, rujan je bilo savršeno razdoblje za prvu po redu Nacionalnu biciklističku konferenciju, a koja je organizirana u sklopu međunarodnog europskog projekta „Danube Cycle Plans“ u kojem je sudjelovalo naše Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture.
Teme predavanja na konferenciji bile su zaista široke i sveobuhvatne; od financiranja i planiranja, do provedbe i realizacije biciklističke infrastrukture, raznih pristupa unapređenju sigurnosti biciklističkog prometa, povećanju privlačnosti cikloturističkih destinacija – a o svemu tome su tri dana raspravljali predstavnici akademske zajednice, civilnog sektora, državnih službi, pripadnika MUP-a i zainteresirane javnosti. Iz naše je organizacije predavanje održao Janko Večerina, a govorio je o ulozi udruga civilnog društva u razvoju biciklističkog prometa u sklopu teme “Razvoj biciklističkog prometa u Republici Hrvatskoj”, a na kojoj su sudjelovali predstavnici Fakulteta prometnih znanosti, Ministarstva MPI i gradonačelnica Čakovca.
Biciklistička konferencija u Varaždinu bila je i odlična prilika za dodjelu prvog certifikata “Poslodavca prijatelja biciklista” jednom hrvatskom gradu, kome drugom nego gradu Varaždinu, koji se osim toga iste godine uz Zagreb priključio i ECF mreži Cities & Regions for Cyclists.
Ovakav događaj ima priliku biti prekretnica u shvaćanju i prihvaćanju biciklističkog prometa kao ravnopravnog ostalim konvencionalnim oblicima prometa, a što se već događa u mnogim državama, ali i na krovnoj razini Europske unije. Zato se nadamo da se radi o prvoj od mnogo Nacionalnih biciklističkih konferencija u Hrvatskoj, te da će s godinama samo rasti i privlačiti još više domaćih i međunarodnih stručnjaka, donositelja odluka kao i predstavnika civilnog sektora.
Ukoliko će nam 2023. biti barem približno toliko ispunjena i produktivna, nema sumnje da ćemo kod kuće nastaviti doprinositi s novim prijedlozima i rješenjima, ali i konstruktivnim kritikama kako bi naši gradovi postali ugodnija, zdravija, ali i energetski te ekonomski otpornija mjesta za život.