Sastanak s policijom

Prošli mjesec smo održali sastanak  s policijom, Službom za sigurnost cestovnog prometa Hrvatske i Zagreba, na kojem smo predložili suradnju na povećanju sigurnosti biciklističkog prometa. Djeluje nam prirodno surađivati na cilju kojem smo i jedni i drugi posvećeni, a imamo znanja koja se nadopunjuju: policija se profesionalno bavi sigurnošću prometa, a Sindikat biciklista promiče kulturu odgovornog, sigurnog i efikasnog bicikliranja i dobro poznaje stanje na terenu, pogotovo pogled preko volana bicikla.

Predstavili smo i obrazložili probleme kako ih mi vidimo. Naišli smo na veliko razumijevanje ali smo i proširili naše znanje nekim informacijama kako policija gleda na stvari. Nisu nam se svi odgovori svidjeli, neki su nas i iznenadili, ali su barem uvijek bili direktni, iskreni i jasni. Donosimo kratki pregled:

Ne postoji detaljna sustavna analiza nesreća iz koje bi bilo moguće pouzdano spoznati koliko pojedini prometni prekršaji (npr. vožnja po pločniku, vožnja bic. stazom suprotnim smjerom, vožnja noću bez svjetala, ignoriranje bicikla od strana automobila, …) stvarno utječu na sigurnost biciklističkog prometa. Takva analiza bila bi dobra polazna osnova za odluku koje prekršaje treba prioritetno sankcionirati. Možemo zatražiti opsežnije statističke podatke i pokušati na temelju njih nešto zaključiti. U međuvremenu se oslanjamo na osjećaj.

Zamolili smo tumačenja prometnih propisa na brojnim primjerima zbunjujuće stvarnosti u Zagrebu: kontradiktorna signalizacija, bic traka s lijeve strane, nemogućnost “teleportiranja” sa staze koja nestaje na kolnik i obratno, … Policija ne može davati općenite odgovore na hipotetske situacije i uputili su nas na HAK.

Pokušali smo objasniti da izabrani prekršaji zbog kojih policija sankcionira bicikliste (najčešće vožnja bic stazom u suprotnom smjeru i vožnja pločnikom) nisu na najbolji način povezani s povećanjem sigurnosti. Pokušali smo objasniti i da nije isto voziti po širokom pločniku bez pješaka i gurati se među pješake na uskom pločniku. Imamo dojam da su nas razumjeli, ali nismo osjetili neku spremnost da svoje akcije prilagode. To se, konačno, vidi i zadnjih dana na terenu.

Kad govorimo o negativnom doprinosu sigurnosti biciklista od strane ostalih sudionika u prometu, parkiranje automobila po biciklističkim stazama je prvenstveno u nadležnosti Grada, a uzurpiranje biciklističkih staza od strane pješaka je prekršaj za kojeg policija još uvijek nije spremna naplaćivati kazne.

Policija je svjesna negativnog doprinosa loše i neodržavane biciklističke infrastrukture na sigurnost. Štoviše, prije dvije godine su Gradu predali opsežan spisak sigurnosnih rupa, ali Grad nije pokrenuo akcije na njihovom saniranju. Policija za sada nije tužila nadležne gradske službe. Preporuka je da Sindikat biciklista nastavi medijski pritisak.

Policija nije bila službeno uključena u izradu i recenziju Pravilnika o izgradnji biciklističke infrastrukture

Više informacija možete pročitati u bilješkama sa sastanka.

U dugom i ugodnom razgovoru pale su i mnoge lijepe riječi npr. “kako nas policija razumije i podržat će nas” i kako “cilj akcija nije punjenje proračuna nego povećanje sigurnosti”, … Zadnjih dana dojave s terena ukazuju na potpuno suprotnu sliku: mnogo policijskih akcija ponovo je usmjereno na kažnjavanje banalnih prekršaja s neznatnim utjecajem na sigurnost.

Pokušat ćemo utjecati na poboljšanja koja svi sugrađani hitno trebaju. Nadamo se da suradnja s policijom nije još jedna figa u džepu prema biciklistima.

Previous articleReakcija na kažnjavanje biciklista
Next articleSvjetski dan epilepsije