Strategija razvoja turizma Republike Hrvatske do 2020. g. prepoznaje cikloturizam kao jedan od turističkih proizvoda s najvećom perspektivom razvoja. U cilju provođenja Strategije, do kraja godine se izrađuje Akcijski plan razvoja cikloturizma. Akcijski plan će definirati glavne smjernice, ključne projekte i aktivnosti kao i vremenski plan razvoja. U sklopu izrade akcijskog plana organiziran je u ponedjeljak u Ministarstvu turizma sastanak fokus grupe desetak biciklističkih organizacija i stručnjaka, na koji je i Sindikat biciklista bio pozvan dati svoj doprinos.
U vrlo plodnom i konstruktivnom sastanku koji je trajao tri sata zajedno smo dali mnoge korisne informacije o trendovima i dobrim primjerima u svijetu, našem viđenju situacije u Hrvatskoj, mogućnostima razvoja i očekivanim poteškoćama koje treba prebroditi. Prijedlozi konkretnih prioritetnih projekata uključuju dovršenje hrvatskog dijela međunarodnih ruta Eurovelo, izradu nacionalnih cikloturističkih ruta povezanih s rutama susjednih država, nastavak razvoja bike parkova, iskorištenje potencijala za sportsko biciklistički turizam, ali isto tako i promociju i prepoznatljivost hrvatske na cikloturističkoj karti Europe kako bi se postojeći i novi kapaciteti dobro iskoristili. Razvoj uspješnog cikloturizma traži mnoge akcije koje, osim izrade ruta i turističke promocije, uključuju i standardizaciju sigurnosti i kvalitete ruta (da se više nikad ne ponovi ruta po D1), jedinstven i jasan sustav klasifikacije, numeriranja i označavanja ruta, standardizirane putokaze, centralni portal za sve cikloturističke informacije, pripremu turističkih djelatnika, razvoj “bike frienldy” usluga i mentaliteta i integraciju bicikla u javni prijevoz. Potrebno je izgraditi kvalitetnu biciklističku infrastrukturu u gradovima i turističkim središtima i zbog lokalnog stanovništva i zbog turista koji posjećuju odredišta ili prolaze kroz njih. Za kvalitetnu podršku ovakvom razvoju Ministarstvo je prepoznalo potrebu osnivanja nacionalne biciklističke koordinacije.
Na sastanku je predstavljen i nacrt mreže državnih cikloturističkih ruta koji uglavnom prati rute iz Pravilnika za određivanje mreže biciklističkih ruta Ministarstva pomorstva promete i infrastrukture iz lipnja 2013. Svi biciklistički stručnjaci (s izuzetkom Darinke Jug, predsjednice udruge Moj bicikl) naglasili su da je taj pravilnik, koji glavne rute definira po koridorima prometnih državnih cesta, neprikladan za razvoj cikloturizma. Za razliku od korištenja bicikla kao prijevoznog sredstva na kratkim relacijama, koje treba što direktniji put, Cikloturističke rute trebaju pratiti atraktivne turističke sadržaje, biti izdvojene od motoriziranog prometa i biti dobro povezane sa susjednim državama. Hrvatska ima brojne lokalne ceste niskog intenziteta prometa koje moraju biti prvi izbor u kreiranju ruta kako bi se cikloturistička infrastruktura razvila znatno kvalitetnije, sigurnije, brže i jeftinije. Bolje je raspoloživa sredstva iskoristiti tako da se se premosti nekoliko desetaka kratkih kritičnih dionica, čime bi se uz postojeće lokalne ceste cikloturistički povezala cijela Hrvatska, nego da se napravi 200-300 Km staze uz jednu od glavnih prometnica, ruta koja i dalje neće biti cikloturistički atraktivna. Plan izgradnje biciklističke staze/trake uz glavne prometnice treba ostati jedino u prigradskim i gusto naseljenim područjima, gdje se bicikl koristi i kao prijevozno sredstvo. Predložili smo da se Pravilnik preradi i ponudili pomoć Ministarstvu prometa u tome (organizacije koje predstavljamo imaju “u pedalama” desetke milijuna kilometara).
Cikloturizam se u Hrvatskoj razvijao u prethodnim godinama uglavnom prepušten lokalnim inicijativama i inicijativama pojedinih entuzijast(ic)a. Unatoč nedostatku strategije i koordinacije, u Hrvatskoj već postoji oko 420 biciklističkih ruta s ukupno 13000 Km i dva kvalitetna odredišta: Istra i Međimurje. Atraktivnost Hrvatske, postojeća turistička infrastruktura, lijepa priroda, dobar položaj i bogatstvo lokalnih cesta velik su potencijal da se koordiniranim akcijama potencijal cikloturizma iskoristi još mnogo bolje. Veseli nas što smo od Ministarstva prepoznati kao udruga koja u tome može i želi pomoći i veselit će nas da i dalje budemo dio ove lijepe priče.
Naša je vizija da Cijela Hrvatska postane jedan veliki bike park, atraktivan i siguran za sve grupe turista, prepoznatljiv u svijetu i posjećen preko cijele godine.