UKLJUČITE SE DO 7.8.2021.: E-SAVJETOVANJE ZAKONA O SIGURNOSTI PROMETA NA CESTAMA

    POZIV VOZAČICAMA I VOZAČIMA BICIKALA NA SUDJELOVANJE U E-SAVJETOVANJU DO 7. KOLOVOZA 2021.!

    KONKRETNE PRIMJEDBE I PRIJEDLOZI NALAZE SE U PRILOGU NA KRAJU OVOG TEKSTA.

    Ministarstvo unutarnjih poslova uputilo je 7. srpnja 2021. u javno savjetovanje Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o sigurnosti prometa na cestama, primarno zbog potrebe regulacije kretanja sve većeg broja električnih romobila i sličnih vozila, a što nije u potpunosti na zadovoljavajući način bilo regulirano postojećim zakonom.

    Već u jesen prošle godine, prilikom javnog savjetovanja u vezi Obrasca prethodne procjene za nacrt prijedloga Zakona o izmjenama i dopunama zakona o sigurnosti prometa na cestama, Sindikat biciklista je, osim što je pozdravio namjeru da se zakonski regulira prometovanje električnih romobila i sličnih vozila, istaknuo potrebu da se tim nacrtom prijedloga zakona ne propusti prilika kvalitetnije definirati i ostale odredbe koje se tiču i drugih ranjivih skupina u prometu: pješaka i biciklista, odnosno da se uz nejasnoće i probleme vezane za prometovanje električnih romobila, otklone nejasnoće i problemi vezani za sigurnije kretanje pješaka i biciklista.

    Konkretni prijedlozi imali su za cilj poticanje promjene zakona u skladu s dobrom praksom iz drugih (europskih) država, od kojih izdvajamo primjerice:

    • omogućavanje prijevoza osoba (djece) u prikolici za bicikl, 
    • definiranje minimalne udaljenosti prilikom pretjecanja vozača bicikala,
    •  omogućavanje ugradnje snažnijih motora u električne bicikle s obzirom da trenutna maksimalna snaga istih ne zadovoljava potrebe teretnih bicikala ili bicikala za prijevoz putnika (rikše), 
    • strože sankcioniranje parkiranja vozila po biciklističkim prometnim površinama,
    •  jasnije definiranje prednosti vozača bicikala na biciklističkim prijelazima,
    •  mogućnost ograničenja brzine u naseljenim mjestima na 30 km/h ili manje radi povećanja sigurnosti najmlađih sudionika u prometu.

    Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama, za koji nije provedeno propisano javno izlaganje, nije uvažio niti jedan od naših ranijih prijedloga i nastoji odgovornost staviti isključivo na ugrožene skupine, umjesto na one koji predstavljaju najveću opasnost na cestama (motorna vozila), u čiju se protočnost kretanja i komfor ne zadire.

    Način na koji predlagatelj zakona vidi povećanje sigurnosti u prometu, u realnosti znači odvraćanje od korištenja ulica na bilo koji drugi način osim za vožnju motornog vozila i to, primjerice, ograničenjima snage električnih romobila do granice njihove neupotrebljivosti, zabranom igranja djece na kolniku čak i kada se radi o zonama smirenog prometa unutar stambenih naselja u kojima je već definirana zabrana vožnje brže od brzine hoda pješaka, oslobađanjem od odgovornosti vozača motornih vozila za oduzimanje prednosti vozačima bicikala čak i kada je prometnim znakom definirano pravo prednosti prolaska u njihovu korist te propisivanjem načina ponašanja na nepropisnoj infrastrukturi (guranje bicikla na mjestima prekida biciklističkih staza na kolniku), umjesto da se primijene sankcije za puštanje u promet takve infrastrukture.

    Za Hrvatsku kao zemlju koja se želi pozicionirati na karti važnih cikloturističkih destinacija, ali i sve njezine stanovnike koji su voljni korištenjem održivih prijevoznih sredstava donijeti korist ne samo sebi nego cijeloj zajednici zbog manjeg zagađenja i buke, manjih prometnih gužvi, veće produktivnosti i manjih troškova za infrastrukturu i zdravstvo, ovakva prometna politika nazadna je u poodmaklom 21. stoljeću.

    Dok se sve države EU okreću održivim načinima kretanja i davanjem prioriteta javnom prijevozu, nemotoriziranim prijevoznim sredstvima i pješacima, mi ponovno koračamo unazad.

    Stoga vas pozivamo da u što većem broju sudjelujete u javnom savjetovanju i najkasnije do 7. kolovoza 2021. iznesete svoje primjedbe i prijedloge kako bi se izmjene zakona, štetne za sve nemotorizirane sudionike u prometu, a posebno vozače bicikala, zaustavile.

    U nastavku dajemo pregled spornih članaka i argumentaciju koju možete koristiti u cijelosti ili djelomično za vlastite komentare na Prijedlog zakona u javnom savjetovanju. 

    Napomena: ukoliko niste registrirani na portalu e-Savjetovanja (https://esavjetovanja.gov.hr), potrebna je registracija. Ako već imate pristup portalu e-Građani, kliknite Registriraj se pomoću NIAS-a, ulogirajte se u e-Građani i pratite daljnje korake za automatsku registraciju.

    Download (PDF, 455KB)