Osvrt na (ne)čišćenje snijega

    Trga bana Jelačića
    Trga bana Jelačića

    Dok se ekipe zimske službe bave saniranjem susnježice koja je noćas mjestimično zabijelila Zagreb, dobar je trenutak da sagledamo situaciju s ostacima snijega koji je pao prije desetak dana. Podsjetimo, prošla su gotovo puna dva tjedna otkako smo, poučeni sustavnim zanemarivanjem prošlih godina, predali molbu Gradu da se zagrebačke biciklističke staze i trake nađu u programu zimske službe prilikom čišćenja snijega sa zagrebačkih prometnica i javnih površina.

    Našu molbu prenijeli su i brojni mediji kojima se naš apel učinio opravdanim.  Među brojnim portalima, novinama i radio-postajama, posebno ističemo dva HRT-ova priloga na tu temu (Dobro jutro Hrvatska i Županijska panorama).

    Za razliku od medija, interes gradskih službi bio je nešto slabiji. Na svoj dopis nismo dobili nikakav službeni odgovor niti povratnu informaciju. No ono što nas je zanimalo više od formalnih odgovora i obećanja bilo je čišćenje staza u praksi. Neverbalni odgovor koji smo vidjeli u proteklih desetak dana je poprilično mješovit: od netaknutog snijega koji se u međuvremenu sam otopio, preko uredno očišćenih dijelova staza, do mjestimičnog dodatnog zatrpavanja biciklističkih staza snijegom. Sve to ukazuje da sustavno čišćenje biciklističkih površina i dalje nije u programu zagrebačkih zimskih ekipa. No, pogledajmo malo detaljnije kakvo je tijekom proteklog tjedna bilo stanje na zagrebačkim stazama.

    Heinzelova
    Heinzelova
    Maksimirska
    Maksimirska

    Neki nogostupi na kojima su označene i biciklističke staze su u dosta slučajeva relativno brzo očišćeni. Preciznije rečeno, iako biciklističke staze na njima i nisu bile posve očišćene, ipak se moglo proći biciklom, uz međusobno uvažavanje s pješacima. Možemo stoga biti relativno zadovoljni i pohvaliti zimsku službu za veće dijelove Vukovarske, Nove Branimirove, Heinzelove, Mosta Slobode, Hrvatske bratske zajednice, Klaićeve…

    Martićeva
    Martićeva
    Gundulićeva
    Gundulićeva
    Zeleni val
    Zeleni val

    Nažalost, pod snijegom i ledom su i punih tjedan dana nakon snijega ostali veliki dijelovi Martićeve, Gundulićeve, Zeleni val u oba smjera, veliki dijelovi Zagrebačke… Prohodnost se tamo popravila tek pod utjecajem temperature.

    Trga bana Jelačića
    Trg bana Jelačića

    Je li razlog tome nedostatak ljudstva i opreme? Pa, baš i ne. Primjer usmjeravanja tih resursa mogli smo vidjeti već u subotu – dakle, može se kad se hoće. Naime, isti dan nakon prve snježne noći sakupljene su i bagerima uklonjene čak i posljednje pahulje snijega s Trga bana Jelačića, a za to vrijeme su mnoge biciklističke staze, pa čak i manje ulice, još uvijek bile netaknute.

    Mogli bismo možda i prihvatiti da je uklanjanje svih tragova snijega s glavnog gradskog trga zaista u nečijem pogledu na svijet važnije od omogućavanja Zagrepčanima da na posao dolaze biciklom već prvi dan nakon snijega. No snijeg ne pada već danima, a spomenute arterijalne biciklističke staze su i dalje pod snijegom i ledom. Unatoč tome, aktivnosti zimske službe su zamrle kao da je posao gotov. Bojimo se da se tu ne radi o pitanju redoslijeda važnosti i upravljanju ograničenim kapacitetima nego o svjesnoj odluci da se biciklističke površine uopće ne čiste. Zimska služba je davno pospremila ralice i lopate i jasno pokazala da nema namjeru sustavno čistiti površine zakonski namijenjene kretanju biciklista u prometu.

    Razumijemo da je pristup malih ralica biciklističkim stazama otežan zbog bezbrojnih stupića, preuskih prolaza i raznih rinzola. Kao što smo pisali prošle zime, to je samo znak nedomišljenosti i promašenosti ovakvog projektiranja biciklističkih staza. No čak ni biciklistička traka na Zelenom valu prema zapadu, gdje je biciklistička traka dio ceste, nije očišćena.

    No unatoč tome što se vodstvo zimske službe nije odazvalo na naš apel sustavnog čišćenja biciklističkih površina, veseli nas svaki napredak na terenu. Tim više što znamo da je svaki očišćeni komad staze bio rezultat osobne inicijative građana i pojedinačnih radnika zimske službe.

    Stoga hvala medijima na razumijevanju, interesu i podršci. Hvala svim radnicima zimske službe koji po svojoj savjesti, čak i bez upute nadređenih, nastoje olakšati život svojim sugrađanima koji gradom putuju na biciklu. Hvala našim sugrađanima koji čisteći snijeg na nogostupima ispred svojih ulaza nastoje osloboditi (ili barem ne zatrpati) i biciklističke staze. Hvala svim vozačima i pješacima na međusobnom razumijevanju i solidarnosti u uvjetima otežanog kretanja gradom.

    Nadamo se da ćemo uskoro jednako tako moći zahvaliti i vodstvu gradske zimske službe na tome što su prepoznali da i zagrebački biciklisti moraju doći na posao na vrijeme, bilo snijega ili ne. Poznavajući dobru praksu, ne samo u svijetu nego i na ulickanim zagrebačkim trgovima, vjerujemo da je pitanje pravodobnog čišćenja biciklističkih površina rješivo i u Zagrebu. Iskreno se nadamo da ćemo u svom sljedećem osvrtu moći izvijestiti da je napokon i riješeno.