Koliko biciklista mora stradati u prometu prije negoli Grad Zagreb ispravi loše biciklističe staze?

    Zagreb, 050515. Prometna nesreca na krizanju Vukovarske i Budmanijeve ulice u kojoj je osobni automobil udario biciklista. Foto: Alen Medjic / CROPIX

    Poštovani gradonačelniče Bandiću,

    obraćamo Vam se ovim otvorenim pismom povodom još jedne prometne nesreće u kojoj je ranije ovog tjedna ozlijeđen zagrebački biciklist.

    Vozač bicikla je prateći nedosljednu biciklističku signalizaciju duž Ul. grada Vukovara vozio preko sporednog kolnika na jednom od stotina mjesta u Zagrebu gdje je biciklistička staza besmisleno prekinuta.

    Prema uobičajenim zakonskim tumačenjima, vozač bicikla na tom prekinutom dijelu biciklističke staze nije smio voziti bicikl, pa je prema tome sam kriv za nesreću. I vozač automobila, bio formalno kriv ili ne, zasigurno je duboko potresen i donekle osjeća i vlastitu odgovornost za tu nesreću.

    Međutim, odgovornost za ovu nesreću, kao i brojne druge, leži prije svega na Vama.

    Smatramo da gradske službe, na čijem ste čelu upravo Vi, snose najveći dio odgovornosti u ovoj i desecima sličnih prometnih nesreća na zagrebačkim ulicama i to zbog projektiranja, izgradnje i dugogodišnjeg toleriranja ovakve apsurdne biciklističke infrastrukture. Jedina sigurnost koju ovakva infrastruktura daje je garancija događanja novih nesreća.

    Gospodine Gradonačelniče, obraćamo Vam se budući da često govorite da potičete biciklistički promet i rado spominjete brojne kilometre iscrtanih biciklističkih staza. Podaci s kojima izlazite u javnost nisu točni (Zagreb nema niti približno  260 km biciklističkih staza), no važnija od brojki je iznimno niska kvaliteta većine infrastrukture za biciklistički promet. Na doslovno svakom kilometru bilo koje zagrebačke biciklističke staze nalazi se barem nekoliko nepropisnih elemenata koji nisu u skladu s važećim propisima. Osim što dodatno ugrožavaju sigurnost prometa, ovakvim stazama narušavate i kvalitetu suživota i tolerancije među svim sudionicima u prometu. Ovakvim odnosom prema biciklistima uz postojeći biciklistički promet obezvređujete svoje tvrdnje i nastojanja, te ugrožavate sigurnost građana.

    Vaša radna grupa pod imenom “Zagreb Cycling Unit” koja je u više od 6 mjeseci koliko postoji imala na raspolaganju više od 1000 radnih sati na svakog od 18 svojih članova ne pokazuje nikakve rezultate na polju popravaka zatečene infrastrukture i signalizacije za biciklistički promet. Radovi se i dalje izvode besmisleno. Signalizacija se ne održava, a ako se i održava to se radi suprotno propisima i logici sigurnog korištenja. Biciklistički promet nije na vrijeme uključen u planove i izgradnju grada i gradskih prometnica. Ne postoji budžet za biciklističku infrastrukturu. Gradski uredi, sektori i radne skupine se pravdaju da se iz ministarstva prometa čeka Pravilnik o uvjetima za projektiranje i izgradnju biciklističkih staza i traka. Međutim, izostanak tog pravilnika nije razlog za ovako nemaran rad.

    Podsjećamo da vaša odgovornost nije samo etička i ljudska nego i pravna. Naime, isti Zakon o sigurnosti prometa na cestama po kojem je “biciklist sam kriv za nesreću jer nije sišao s bicikla” istovremeno obvezuje i jedinice lokalne samouprave da grade i održavaju ceste na način da odgovaraju svojoj namjeni i zahtjevima sigurnosti prometa, a sve uz suglasnost MUP-a.

    Biciklistička staza na kojoj dnevno prolazi tisuće biciklista (zabilježeno često hvaljenim brojačem), a na kojoj se na svakom drugom križanju mora silaziti s bicikla i gurati do idućeg fragmenta staze – ne može se smatrati primjerenom svojoj namjeni.

    Vaše gradske službe, kao i policija, sustavno zanemaruju elementarnu psihologiju inzistiranjem da se na svakom ovako evidentno nedovršenom prijelazu mora silaziti s bicikla, kao da je sigurnost na svakoj ovakvoj besmisleno prekinutoj stazi isključivo odgovornost vozača bicikala.

    Umjesto da peru ruke od odgovornosti, Vaše bi gradske službe svaki ovakav primjer nedovršene signalizacije morale tretirati kao crnu točku, bez čekanja da se na konkretno tom križanju dogodi 10 nesreća godišnje. Nema nikakvog opravdanja da se tisuće biciklista dnevno obvezuje na bezuvjetan silazak na svakom od stotina ovakvih križanja u cijelom gradu.

    Ovo križanje, kao i svako s takvim prekidom, moralo bi dobiti dopunu signalizacije: obilježavanje propisanog prijelaza biciklističke staze preko kolnika, kao i znakove upozorenja vozačima koji nailaze Vukovarskom ili Budmanijevom da će prijeći preko vrlo prometne biciklističke staze. Za sve ovo već postoji predviđena signalizacija u važećim pravilnicima, ali se na štetu građana ne primjenjuje.

    Vozačima bicikala svakako preporučamo usporavanje i provjeru jesu li ostali vozači primijetili njihov nailazak, bez obzira što prijelaz biciklističke staze preko kolnika možda i jest obilježen. No odgovornost za ovakve nesreće leži prije svega na nadležnim prometnim službama Grada Zagreba, kao i na zagrebačkoj policiji koja godinama ne upotrebljava svoje zakonske ovlasti da kazni odgovorne za ovakve propuste u infrastrukturi (službeno evidentirane od strane policijskih službenika PU Zagrebačka).

    No mora li zaista doći do toga da policija počne prijavljivati gradske službenike prije nego im naložite da omoguće svim biciklistima u Zagrebu da se kreću legalno, sigurno i smisleno? Koliko nesreća se mora dogoditi prije nego to prepoznate kao gorući problem koji treba riješiti?

    Zagrebački biciklisti svjedoci su da se biciklistički promet ne shvaća ozbiljno i da se koristi samo kao reklamni materijal. Dokažite suprotno. Uostalom, dok obilazite gradska gradilišta, zašto nikada ne idete biciklom? Isprobajte kako je biti biciklist samo na tjedan dana. Vozite bicikl zagrebačkim ulicama i onda kad se kamere ugase. Obiđite zagrebačke biciklističke staze. Ako je kantica boje i nekoliko znakova dovoljno da se napuhuje službena statistika o kilometraži zagrebačkih biciklističkih staza, zašto ne odete korak dalje i napravite ih kako treba? Malo Vašeg vremena, kantica boje i nekoliko znakova da se iscrtaju potrebni prijelazi preko kolnika – koliko to može koštati u odnosu na cijenu ljudskog zdravlja i života?

    S poštovanjem,
    Davor Klarić
    Udruga Sindikat biciklista

     

    Slični članci