Biciklom u garažu

    U petak 21. ožujka mediji su prenijeli priopćenje Zagrebačkog holdinga o projektu “Biciklom u garažu”. Kao predstavnici velikog dijela zagrebačke biciklističke javnosti, bili smo upitani za mišljenje i načelno pozdravili inicijativu (više), bez konkretne informacije o tome kako je stvar zamišljena i izvedena.

    Vikend smo iskoristili za detaljniji pregled garaže i možemo reći i nešto više. Pogledajmo prvo slike…

     

    Pogled s ulice na Martićevu 69 gdje se nalazi i garaža u kojoj po novom možete i biciklom. Ako niste čitali vijesti, nećete znati da tu možete parkirati i bicikl. Inače, radi se o dionici na trasi davno obećane i nikad ostvarene biciklističke magistrale od Trga Franje Tuđmana do Maksimira. Martićeva inače većim dijelom ima kakve-takve biciklističke staze, no na dijelu gdje se nalazi garaža staze nestaju i biciklisti bi se trebali voziti zajedno s ostalim prometom. Samo po sebi to ne bi bilo loše, ali nedostaju prometne oznake koje bi upozoravale ostale vozače da su biciklisti na tom dijelu ceste dužni kretati se cestom s obzirom da nema izgrađenih staza izvan kolnika.

     

    Ulazak biciklista u garažu predviđen je na pješački ulaz. Gurajući bicikl, guramo se s pješacima. No s obzirom da vožnja bicikla garažom za automobile može predstavljati neugodno iskustvo i opasnost zbog nenaviklih vozača, ovo možemo prihvatiti kao razumljiv kompromis u pilot projektu.

     

    Međutim, izbor tipa stalaka za ovo parkiralište je veliko razočaranje. Kako smo više puta pokušali objasniti, spirale nisu siguran ni poželjan tip stalaka za bicikle.

     

    Odabrani stalci za bicikle pri normalnoj upotrebi ne omogućuju vezivanje okvira bicikla te time ne nude zadovoljavajuću razinu sigurnosti. Istovremeno, previđeni način parkiranja  oštećuje žbice kotača i diskove bicikla. Međutim, u Zagrebparkingu su se odrekli od svake odgovornosti za oštećenja ili krađe bicikala. Takav natpis bi bio prihvatljiv da su postavljeni stalci tipa klamerica ili slični koji omogućuju vezivanje okvira bicikla i ne oštećuju bicikl.

     

    Lokacija i pristup parkiralištu su u neposrednoj blizini ulaza. U kontekstu prenamjene dijela već izgrađene garaže, ovo je vjerojatno najbolji mogući kompromis za ostvarenje pristupačnosti.

     

    Što možemo pohvaliti:

    • Pokretanje inicijative da bicikli mogu u garažu. Parkiranje na suhom je izuzetno korisna stvar za poticanje građana da i za kišnog vremena krenu biciklom do posla jer omogućuje da se na miru skine kišna oprema. Uz to, naravno, štiti bicikl od preuranjenog hrđanja i propadanja vijaka, elektronike, lanca i svega ostalog. Općenito u Zagrebu nedostaje natkrivenih parkirališta tako da je ovakva inicijativa načelno suhog zlata vrijedna.
    • Lokaciju u razini ulice, blizu ulaza, lako dostupnu i vidljivu od strane čuvara
    • Dovoljno mjesta za predvidive potrebe, barem za sada
    • Vidljive oznake i putokaze unutar garaže
    • Ljubaznog  službenika Zagrebparkinga koji očekuje bicikliste
    • Besplatno parkiranje u pilot razdoblju

    Što smatramo da bi trebalo bolje:

    • Nejasno je koja je ciljana publika za korištenje ovog parkirališta. Čuvani natkriveni parking ima itekako smisla i velika je potreba za njim tamo gdje korisnici ostavljaju bicikle više sati ili čak dana. Prikladne lokacije bile bi autobusni terminali, željeznički kolodvori ili poslovni centri. Kratkotrajno parkiranje da bi se kupilo nešto u najbližem dućanu ili na tržnici nije nešto što se rješava podzemnim garažama nego kvalitetnom i gustom mrežom površinskih stalaka tipa klamerica ili slično. Udaljenost stalaka od takvog “brzinskog” odredišta trebala bi biti što manja, a svakako bliža nego najbliže parkiralište za aute. Lokacija ove garaže će zasigurno koristiti određenom broju korisnika koji rade u blizini i treba im siguran parking na cijeli dan, ali nikako nije rješenje za mušterije okolnih dućana i tržnice jer se kratko zadržavaju i ne isplati se gubiti vrijeme na odlazak do garaže.
    • Neadekvatan stalak tipa „spirala“. Vjerovali smo da ih je Grad prestao postavljati. Ne možemo dovoljno naglasiti koliko je ova dobra ideja Grada upropaštena postavljanjem ovog tipa stalaka.
    • Nedostupnost garaže s biciklističkih staza – garaža je upravo na onom dijelu Martićeve gdje nedostaje staza ili oznake vozačima da su biciklisti obavezni kretati se kolnikom: između Heinzelove i Šubićeve.
    • Loša signalizacija na ulici iz koje je teško raspoznatljivo da je u garaži moguće parkiranje bicikala.
    • Neidealan pristup parkiralištu kroz garažu (pješački ulaz, prelazeći preko prolaza za aute)
    • Najava da će se parkiranje naplaćivati. Ako po europskim metropolama električna i druga ekološki prihvatljiva vozila parkiraju besplatno, red je da i bicikli imaju barem jednak tretman.

    Nadamo se da će se „dječje bolesti“ pilot projekta uspješno zaliječiti i da će pravi projekt donijeti Zagrebu kvalitetne garaže za bicikle na pravim mjestima.

    Jasno nam je da put oko svijeta počinje prvim korakom i pozdravljamo ovaj korak, no važno je znati kamo želimo doći. Zato za kraj prenosimo par fotografija nedavno otvorene javne garaže za bicikle u Malmöu (izvor: www.copenhagenize.com).

    13 Février 2014

    DSC_0035

    Za bilo kakvu pomoć rado stojimo na raspolaganju.