Biciklom kroz kišu

    Autor: Davorin Belamarić

    Hladne jesenske kiše najgore su vremenske prilike za vožnju bicikla. Od svih načina kretanja po gradu kiša će najviše problema napraviti baš biciklistima. Prednosti bicikla se u kišnim uvjetima smanjuju, a pojavljuju se i nedostaci. Izbor bicikla kao prijevoznog sredstva u uvjetima kiše se ponovo preispituje. Kiša na biciklu neugodna je iz više razloga: mokro, hladno, prljavo, klizavo, tmurno…

    Ipak, bicikl uz nešto smanjenu udobnost možete bez problema voziti i po kiši. Ovaj članak je tu da vam pomogne da to i dalje bude moguće i sigurno, i da što više ljudi svoju vjernost biciklu potvrdi i kad je malo teže.

    Odjeća

    Stara izreka kaže: „Nema lošeg vremena za bicikl, ima samo neprikladne odjeće“. Bez obzira da li tu izreku uzimamo kao neupitnu istinu ili je ponekad, u teškim uvjetima relativiziramo, postoji odgovarajuća odjeća i oprema koja omogućava vožnju po kiši bez problema i negativnih posljedica.

    Svi smo u djetinjstvu čitali u lektiri strašne priče kako je netko pokisnuo, dobio upalu pluća i umro. Danas nema takvih posljedica, a čak se i relativizira da li se zaista prehladimo od hlađenja. Ipak, biti mokar na hladnoći nije ugodno, a to je zato što nas kiša hladi na više načina: sama po sebi je hladna, mokra odjeća nas „ne grije“ tako dobro kao suha, a dodatno nas hladi svojim sušenjem još dugo nakon vožnje. Zato nas prikladna odjeća mora dobro štititi od kiše, a to je pogotovo važno ako se nakon vožnje ne možemo presvući.

    Idealna biciklistička jakna za kišu izrađena je od materijala koji ne propušta vodu ali omogućuje isparavanje od znojenja. Najpoznatiji proizvođač takve tkanine, Gore-Tex često se (poput selotejpa, kalodonta ili frižidera) koristi i kao generički pojam za takve materijale. Cijene i kvalitete variraju, jakne se znaju razlikovati po količini pare koju propuštaju, trajnosti, brtvljenju šavova i patentnih zatvarača, šminkerskom imenu proizvođača i slično. Kapuljače su kod dobrih modela smotane u ovratnik, ali pazite: lošiji modeli ih uopće nemaju. Postoje i posebne izvedbe za bicikl, koje zbog nagnutog položaja imaju produžena leđa, ali to se može riješiti i s malo dužim jaknama opće namjene.

    Naravno, za kratke relacije laganim tempom može pomoći i jeftinija varijanta potpuno nepropusne kabanice.

    Hlače za kišu najbolje je da su od istog materijala, ali i tu je moguć kompromis jer se noge znoje manje od leđa. Praktično je da se hlače mogu jednostavno i brzo navući preko običnih hlača bez skidanja cipela; takve hlače imaju patentne zatvarače duž obje nogavice s vanjske strane ili jednostavno imaju dovoljno široke nogavice da kroz njih prođu cipele.

    Ako je kiša hladnija ili relacija duža, preporuka je imati i vodonepropusne rukavice.

    Većina tenisica dobro podnosi neku količinu kiše, ali ako je kiša jača ili tenisice slabije, onda su preporučljive gamaše preko obuće. Ako vas ne smeta da izgledate poput likova iz stripova Dubravka Matakovića, rješenje za nuždu mogu biti i dvije plastične vrećice.

    Za jaču i hladniju kišu nije loše koristiti zaštitne naočale – u ovom slučaju s prozirnim staklima. Mnogi proizvođači naočala nude više kompleta stakala koja se mogu mijenjati.

    Ako koristite kacigu, nemojte se odreći tog običaja u jesen, kad su teži uvjeti. Na kiši vam sigurno neće biti vruće pod kacigom, niti vam kaciga, u konkurenciji s kišom, može utjecati na kvarenje frizure. Za zaštitu glave od kiše dobre mogućnosti su kabanica (ispod kacige), navlaka za kacigu ili čak zatvorena i topla skijaška kaciga.

    Bicikl

    Po kiši su vrlo korisni blatobrani jer nas kotači obilno zalijevaju vodom. Ne samo zalijevaju nego i prljaju. A zalijevaju i prljaju i naš bicikl.

    Najgore od svega prođe lanac, jer ga prednji kotač direktno zalijeva prljavštinom s ceste. Ako često vozite po kiši, dobro je na prednji blatobran staviti dodatke koji smanjuju to zalijevanje. Korisni su i štitnici za lanac koji ga, osim od vaših hlača, djelomično štite i od prednjeg kotača.

    Bicikl kojeg vozite po kiši trebate češće i pažljivije održavati. Lanac bi bilo dobro podmazati nakon svake kiše – sredstvom prikladnim za vlažne uvjete, a povremeno ga i očistiti. Bužiri od sajla za mjenjače i kočnice radije neka imaju više masti da ne uđe voda. Mjenjače i čeljusti kočnica treba zaštititi redovitim prskanjem antikorizivnim sprejem (pakne kočnica pokrijte, njih ne smijete podmazivati!). Povremeno očistite cijeli bicikl od prljavštine ili ga operite čistom vodom (nikako miniwashem!).

    Ukoliko imate priliku, ne ostavljajte bicikl da parkiran satima kisne: strehe zgrada, autobusnih čekaonica, rijetka natkrivena biciklistička parkirališta i sl. mogu barem dijelom zaštiti bicikl od kiše, pa sjedalo možda neće biti mokro kad krenete u vožnju, a na lancu će ostati više ulja. Sjedalo naravno možete pokriti – namjenskim prekrivačem ili plastičnom vrećicom.

    Sigurnost

    U kišnim uvjetima lošije vidite, teren je klizaviji i kočnice često slabije rade. Da stvar bude gora, to vrijedi i za ostale u prometu, zato POVEĆAN OPREZ!

    Zbog mokrih felgi, pogotovo ako su čelične, kočnice mogu slabije raditi. Ako je to znatno slabije, problem mogu riješiti pakne prikladne za kišu. Ni disk-kočnice nisu potpuno imune na vodu, ali su obično puno manje osjetljive.

    Međutim, podloga po kojoj vozimo po kiši je klizavija ili čak znatno klizavija. Na asfaltu je mala razlika i vjerojatno vam to neće osobito smetati. Premazi boje po cesti (trake, biciklistički crveni prijelazi, pješački prijelazi i sl.) su po kiši znatno klizaviji. Beton također: pazite kod rubnika, blokova u tramvajskoj pruzi i pogotovo na (srećom sve rjeđim) ulicama s granitnim kockama. Najveće iznenađenje u porastu klizavosti je na željezu: jaaako velik oprez kod prelaska tramvajskih pruga i poklopaca šahtova jer tu su mogući i padovi zbog poprečnog klizanja u zavoju. I nova specifična podloga u jesen: nakupine otpalog lišća. Ponekad klizavo kao kora od banane u crtićima.

    U kišnim uvjetima pogotovo pazite da je rasvjeta jaka i ispravna, mačje oči na svom mjestu, a sva ona super odjeća za kišu opisana gore neka bude po mogućnosti živih uočljivih boja. Neke izvedbe imaju i reflektirajuće trake.

    Kako na posao

    Ako idete biciklom na posao po kiši treba riješiti još poneku sitnicu.

    Vjerojatno nosite neke stvari u torbi koje isto moraju ostati suhe. Dobre torbe za bicikl imaju i svoju zaštitu od kiše. Ako to nije slučaj, postoje posebni prekrivači za torbe i naravno, plastična vrećica u kombinaciji s malo kreativnosti.

    Ako je vaše poduzeće „bike-friendly“, što je u Hrvata još uvijek velika rijetkost, tamo vas čekaju tuševi, ručnik i vaše zalihe suhe odjeće. Ako pripadate većini koja nije toliko sretna, sve mora biti savršeno: ne smije biti propuštanja vode i prljavštine na odjeću u kojoj morate biti profesionalni cijeli dan. Zato bi bilo dobro prije prvog odlaska na posao kroz kišu napraviti generalnu probu u slobodno vrijeme.

    Kako početi

    Dobar početak je ne odustajati od bicikla ako bi mogla padati kiša: to je ono kad vam se ne da ujutro krenuti od kuće tramvajem ako kiša ne pada, bez obzira što DHMZ misli o tome. U kontinentalnoj Hrvatskoj takvih je dana puno, a kiše često nema ili je lagana i kratka. Šteta je deset puta ne voziti zato jer ćete možda jednom pokisnuti, pogotovo ako je to popodne na povratku kući gdje se lako možete presvući i utopliti. Sljedeća faza je biti spreman da će kiša možda početi i putem do posla/fakulteta i da u tom slučaju možete nekako „preživjeti“ s opremom koja je na vama ili u torbi. S vremenom i iskustvom ćete možda i od kuće krenuti biciklom na kišu bez ustručavanja.

    Činjenica je da se porast broja biciklist(ic)a u Hrvatskoj potvrđuje i u kišnim uvjetima. Jesenske kiše nekad su znale protjerati sve bicikliste s ulica, ali zadnjih godina to nije slučaj. Prednosti bicikla – fleksibilnost, brzina, parkiranje, zdravlje, zaštita okoliša, sigurnost, cijena – iako su pomalo zasjenjene u odnosu na idealne uvjete vožnje, i dalje postoje. Više nema kišnog dana u kojem nećete vidjeti barem nekoliko bicikala na gradskim ulicama, a toga će u budućnosti biti sve više.

    Možda upravo zbog vas.